Paweł Kuś
W dwóch pierwszych miesiącach w Norwegii doszło do dużej zapaści produkcji przemysłowej. W szczególności ucierpiał sektor produkcji statków, łodzi oraz platform, gdzie spadek wyniósł prawie 20 proc. r/r. Przełożyło się to na spadek eksportu z Polski do tego kraju.
Polski eksport do Norwegii spadł w analizowanym okresie o 6,5% do 0,307 mld euro. Duży spadek w eksporcie zanotowano w kategorii pojazdów, statków powietrznych, jednostek pływających, aż o 8,1 proc. rok do roku. A udział tej grupy w polskim eksporcie do Norwegii wynosi aż 32,8 proc.
Polska od dawna jest ulubionym miejscem norweskich armatorów i offshore w kwestii budowy specjalistycznych jednostek. Nasz kraj deklasuje pod tym względem inne europejskie kraje. Jesteśmy w stanie konkurować nie tylko ceną, ale także szybką produkcją. Teraz jednak zamówień jest mniej, głównie ze względu na kryzys w branży offshore, wywołany niską ceną ropy.
Obecnie Norwegowie zamawiają w polskich stoczniach głównie statki do połowu ryb lub inne jednostki specjalistyczne. W momencie, gdy cena ropy się podniesie, znów powinny do Polski popłynąć nowe zlecenia na jednostki specjalistycznie związane z branżą offshore. Reputację w Norwegii mamy bowiem solidną.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza