• <
nauta_2024

Saab wybrał Stocznię Remontową Nauta do budowy statku wywiadowczego szwedzkiej Marynarki Wojennej (wideo)

pc

26.04.2017 19:21 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Saab wybrał Stocznię Remontową Nauta do budowy statku wywiadowczego szwedzkiej Marynarki Wojennej (wideo)

Partnerzy portalu

Saab wybrał Stocznię Remontową Nauta do budowy statku wywiadowczego szwedzkiej Marynarki Wojennej (wideo) - GospodarkaMorska.pl

Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Stocznia Remontowa Nauta została przez szwedzką grupę zbrojeniową Saab wybrana jako wykonawca platformy statku rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Umowę w tej sprawie podpisano 26 kwietnia w Gdyni. SR Nauta odpowiedzialna będzie za budowę, wodowanie i wstępne próby morskie szwedzkiej jednostki.

– Ten kontrakt jest czymś unikatowym, bo końcowym odbiorcą jest właśnie Szwedzka Marynarka Wojenna. To coś, czego w polskich stoczniach nie robiono od dawna i na pewno krok do przodu, jeśli chodzi o rozwój Stoczni Remontowej Nauta – mówi Sławomir Latos, prezes Stoczni Remontowej Nauta.

Po zakończeniu budowy, wodowaniu i wstępnych próbach morskich statku, w stoczni Saab w Karlskronie wykonane zostaną montaż wyposażenia wywiadu elektronicznego oraz finalny etap prób morskich (SAT) przed przekazaniem go użytkownikowi. Polska stocznia posiada długoletnie doświadczenie i przygotowanie techniczne, a jej położenie geograficzne sprzyja realizacji strategii rozwoju Saab w sektorze morskim.

– Szukamy partnerów na całym świecie. I tego właściwego w tym przypadku znaleźliśmy wśród naszych sąsiadów. Mamy przyjemność budować z Nautą statek dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej – mówi Håkan Buskhe, prezes Grupy Saab AB.

Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i szwedzki Saab rozpoczęły współpracę w ubiegłym roku, kiedy został podpisany list intencyjny, w którym strona polska i szwedzka wyraziły zamiar podjęcia wspólnych działań wspierających modernizację techniczną Sił Zbrojnych RP. Dokument obejmował potrzeby Marynarki Wojennej, Sił Powietrznych, a także Wojsk Lądowych.

Z kolei w październiku ubiegłego roku Polska Grupa Zbrojeniowa i koncern Saab postanowiły zacieśnić dotychczasową współpracę i podpisały porozumienie o kooperacji, dotyczące możliwości współpracy w zakresie wspólnych prac rozwojowych oraz budowy nowych okrętów nawodnych i podwodnych. Porozumienie to zakłada także możliwość szerokiej kooperacji przemysłowej oraz transfer innowacyjnych technologii do spółek stoczniowych skonsolidowanych w Polskiej Grupie Zbrojeniowej w związku z realizacją projektów ujętych w programie operacyjnym „Zwalczanie zagrożeń na morzu”, stanowiącym ważny element Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP.  Podpisany w Gdyni kontrakt wynika z ustaleń memorandum tego porozumienia (MoU).

– Ta umowa to sygnał, że nasze stocznie są gotowe do realizacji trudnych kontraktów i są w stanie zarabiać również dobre pieniądze, bo taki jest ten kontrakt jeśli chodzi o perspektywy ekonomiczne, jak również jest on opłacalny ze strony Polskiej Grupy Zbrojeniowej, która jest właścicielem Nauty – mówi Błażej Wojnicz, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Prezes PGZ nie zdradził, czy Saab będzie miał także udział w budowie okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej. Podkreślił jednak, że takie kontrakty otwierają współpracę z zagranicznymi inwestorami.

11 kwietnia Saab ogłosił, iż otrzymał od szwedzkiej agencji zamówień obronnych FMV kontrakt na zaprojektowanie, budowę oraz dostawę statku wywiadowczego dla marynarki wojennej kraju.

– Okręty wywiadowcze muszą wyróżniać się dostępnością i niezawodnością na najwyższym poziomie. Stocznia Remontowa Nauta jest doświadczonym partnerem z wysokimi kwalifikacjami. Jestem również bardzo zadowolony z faktu, iż pierwotne zamiary współpracy z Polską Grupą Zbrojeniową przekształciły się w rzeczywiste partnerstwo biznesowe, które już teraz przynosi wymierne korzyści dla zaangażowanych stron – stwierdził Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab odpowiedzialny za Polskę i kraje bałtyckie.
Całkowita wartość podpisanego kontraktu to 730 milionów koron szwedzkich. Jego wykonanie nastąpi w latach 2017- 2020.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.