Paweł Kuś
Projekt „Wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy wejścia do Portu Ustka wraz z rozbudową awanportu” otrzymał 120 tys. zł od gminy Ustka, miasta Słupsk oraz powiatu słupskiego. Będzie to pierwszy etap inwestycji szacowanej na około 200 mln zł.
- Poprzez wykonanie zadania Gmina Miasto Ustka realizuje swoje obowiązki w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności będzie miała wpływ na zakres realizacji inwestycji polegającej na przebudowie wejścia do Portu Ustka i budowie mariny żeglarskiej, co ma istotne przełożenie na gospodarczy i turystyczny rozwój Gminy Miasto Ustka i całego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Słupska oraz na zarządzanie Portem Ustka, które Gmina Miasto Ustka wykonuje za pomocą swojej spółki komunalnej – czytamy w oficjalnym uzasadnieniu uchwały.
W Ustce planują gruntowną modernizację portu. Dziś przystań służy głównie rybakom, ale dzięki rozbudowie ma wzbogacić się o marinę, centrum przeładunkowe i promowe. Tereny portu obejmują prawie 33 hektary. Projekt inwestycji zakłada przesunięcie zachodniego falochronu o 250 metrów, co umożliwi wpływanie do portu dużo większym jednostkom: krążownikom (obok Ustki znajduje się poligon wojskowy), promom czy statkom transportowym. Inwestycja ma być sfinansowana między innymi dzięki rekompensatom za tarczę antyrakietową w Redzikowie.
- Nasz port ma ogromny, nie wykorzystany dotąd potencjał – zapewnia Jacek Graczyk, burmistrz Ustki. - Przykładowo, obecnie towary wytwarzane przez firmy z Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej mogą być transportowane tylko drogą lądową. Dzięki rozbudowie portu będzie możliwy ich przesył drogą morską, przynajmniej w rejonie Bałtyku. Blisko Ustki powstanie w przyszłości też duża morska farma wiatrowa. Chcielibyśmy stać się portem obsługującym tę instalację – wyjaśnia.
Modernizacja portu to jednak zadanie rządowe, a nie samorządowe, więc inwestycję będzie prowadził Urząd Morski w Słupsku. Placówka już złożyła dwa projekty o dotację projektu i wyceniła go na ok. 205 mln zł. Póki co zostały one zakwalifikowane do programu Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. W Ustce najbardziej jednak liczą na rekompensaty za budowę tarczy antyrakietowej w Redzikowie. Rozbudowa portu zawsze stała na czele tej listy.
Budowa portu ruszy najwcześniej za 2 lata. W przyszłym roku planowane jest sporządzenie dokładnego projektu. Rozbudowa ma się zacząć w 2017 roku i potrwać do 2020 roku. Aby nowy port spełnił pokładane w nim nadzieję, ustecki samorząd musi również rozpocząć modernizację lokalnej infrastruktury.
- Przede wszystkim musimy zapewnić dobry dojazd do nowej przystani, bo obecnie biegnie on przez miasto i jest bardzo zawiły. W tym celu staramy się o fundusze z rekompensat na budowę obwodnicy do portu i na poligon wojskowy, do którego obecnie nie ma żadnej drogi dojazdowej – tłumaczy Jacek Graczyk.
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key
Śmiertelny wypadek na terenie portu w Gdyni