pc/ew
Firma Rolls-Royce ogłosiła w piątek, że podpisała w piątek porozumienie rozpoczynające proces sprzedaży spółki Rolls-Royce Commercial Marine Grupie KONGSBERG. Cena to 500 mln funtów brytyjskich. Przychody netto szacowane są na 350-400 mln GBP.
– Sprzedaż Rolls-Royce Commercial Marine umożliwi nam skupienie się na trzech głównych obszarach naszej działalności i na zaspokajaniu wymagań klientów – powiedział Warren East, dyrektor naczelny Rolls-Royce.
Sprzedaż spółki Rolls-Royce Commercial Marine jest częścią strategicznego planu ogłoszonego w styczniu tego roku. W ramach umowy przekazane zostaną m.in. napędy, automatyka i sterowanie, sieć serwisowa obejmująca ponad 30 krajów oraz projekty statków Rolls-Royce, których około 1 000 zostało już dostarczonych do klientów na całym świecie, wśród nich m.in. jednostki towarowe, pasażerskie i rybackie. Umowa obejmuje także projekty Rolls-Royce, związane z bezzałogowymi statkami handlowymi, tzw. Roll-Royce Ship Intelligence.
– Przejęcie Rolls-Royce Commercial Marine uczyni nas bardziej kompletnym dostawcą dla przemysłu morskiego, który staje się coraz bardziej zglobalizowany i przechodzi znaczne zmiany technologiczne i rynkowe. Dzięki tej transakcji wzmocnimy naszą strategiczną pozycję wśród armatorów, stoczni oraz naszych partnerów – powiedział Geir Håøy, dyrektor generalny i prezes KONGSBERG.
Poprzez umowę handlową, KONSBERG nadal będzie miał dostęp do produktów Bergen Engines, który pozostaje częścią Rolls-Royce Power Systems. Gama silników Bergen, zarówno średnio-, jak i gazowych silników wysokoprężnych jest kluczowym elementem, który podtrzyma pozycję KONGSBERGA jako lidera w dostarczaniu zintegrowanych systemów okrętowych. KONSBERG będzie także ważnym partnerem i dostawcą Rolls-Royce’s Defence w zakresie dostaw komercyjnych produktów morskich wykorzystywanych na statkach marynarek wojennych.
– Proces sprzedaży rozpoczęliśmy w czasach, kiedy przemysł morski rozpoczyna nową ekscytującą epokę, w której technologie cyfrowe i elektryczne zupełnie przekształciły żeglugę. Rolls-Royce wprowadził wiele technologicznych osiągnięć, a obecnie dzięki połączeniu wiedzy, doświadczenia i możliwości Grupy KONGSBERG związanych z przeniesieniem tego biznesu na wyższy poziom, jestem pewien, że ta działalność będzie prosperowała przez lata – powiedział Mikael Makinen, prezes Rolls-Royce Commercial Marine.
Rolls-Royce Power System nadal będzie dostarczał silniki MTU (Maximum Transmission Unit) klientom na rynku morskim, w tym operatorom statków handlowych i jachtów. Rolls-Royce Defence natomiast nadal będzie dostawcą dla marynarek wojennych.
Transakcję zatwierdziły zarządy obu firm, przejęcie ma zakończyć się w pierwszym kwartale 2019 r., jeśli organy regulacyjne wyrażą na nie zgodę.
Morska spółka Rolls-Royce zatrudnia ok. 3 600 pracowników, z czego większość w Skandynawii. W 2017 r. działalność Rolls-Royce Commercial Marine przyniosła przychody w wysokości 817 mln GBP, a straty z działalności operacyjnej wyniosły 70 mln GBP. Zyski ze sprzedaży to ok. 50 mln funtów. Na działalność Rolls-Royce w sektorze marine w Polsce składają się zakład produkcyjny w Gniewie, Centrum Usług Serwisowych w Gdyni, które należy do globalnej sieci obiektów obejmujących 35 krajów, oraz biuro zakupowe w Krakowie. W 2016 r. w polskich oddziałach firmy związanych z branżą morską pracowało łącznie ok 250 osób.
KONSBERG z siedzibą w Norwegii natomiast to międzynarodowa grupa dostarczająca systemy i rozwiązania technologiczne dla klientów w przemyśle naftowym i gazowym, morskim, obronnym i lotniczym. Grupa ma swoje oddziały w 25 krajach, zatrudnia ok. 7 000 pracowników, a jej obroty w ubiegłym roku sięgnęły 14,5 mln koron norweskich. W branży morskiej obie firmy od dawna uzupełniały swoje produkty i rozwiązania.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Na Morzu Czarnym bez zmian? Po sukcesie ukraińskiego ataku na bazę morską w Sewastopolu Rosja ogranicza aktywność okrętów
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę