• <
KONGSBERG_2023

Remontowa Shipbuilding zbuduje wielozadaniowe jednostki dla urzędów morskich

jk

26.12.2017 16:19 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Remontowa Shipbuilding zbuduje wielozadaniowe jednostki dla urzędów morskich

Partnerzy portalu

Remontowa Shipbuilding zbuduje wielozadaniowe jednostki dla urzędów morskich - GospodarkaMorska.pl

Ogłoszono wyniki przetargu na budowę dwóch wielozadaniowych jednostek pływających. Statki o konstrukcji lodołamacza dla Urzędu Morskiego w Gdyni i Szczecinie powstaną w stoczni Remontowa Shipbuilding, wchodzącą w skład Remontowa Holding.

Statki będą wykorzystywane na obszarach podległych urzędom morskim w Szczecinie i w Gdyni. Zastąpią dwa bliźniacze statki – gdyńskiego Zodiaka i szczecińską Planetę. Koszt całego projektu to 240 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie 204 mln zł. Jednostki powinny gotowe do czerwca 2020 r. Statki zaprojektowało biuro projektowo-konsultingowe Remontowa Marine Design & Consulting (RMDC).

Podstawową funkcją tych jednostek będzie funkcja lodołamacza pełnomorskiego, ale będą one mogły wykonywać szereg innych prac, m.in. obsługa oznakowania nawigacyjnego, prowadzenie prac hydrograficznych, gaszenie pożarów, ratownictwo morskie, holowanie morskie, zwalczanie rozlewów.

Nadbudówka z pomieszczeniami mieszkalnymi i technicznymi usytuowana będzie w rejonie dziobu/śródokręcia z otwartym pokładem w rejonie rufy. Poszycie kadłuba jak dla lodołamacza, wzmocnione wg wymagań klasy lodowej L1, kształt dziobu odpowiedni dla kruszenia lodu. Jednostki będą posiadały system napędu spalinowo-elektryczny pozwalający na elastyczne wykorzystanie mocy przy wypełnianiu rożnych funkcji.

Energię elektryczną dostarczają cztery agregaty prądotwórcze o około 4x1000 kWe o napięciu 690V 50/60Hz, poprzez transformatory zasilane są odbiory 440V i 230V. W zależności od potrzeb mogą pracować cztery, trzy, dwa lub jeden dowolny agregat. Agregat awaryjny zasila sieć 440V i 230V 50/60 Hz.

Główny napęd będą stanowić dwa pędniki azymutalne ze stałą śrubą w dyszy z napędem elektrycznym 690V, 50/60 Hz. W części dziobowej statku będzie zainstalowane urządzenie napędowo-sterowe.

Na ich pokładzie będzie zainstalowany dźwig pokładowy typu dostosowanego do funkcji o wysięgu minimum od 17 do 25 m. Dwie ładownie na śródokręciu, dwa podpokładowe zbiorniki dla gromadzenia zebranych zanieczyszczeń ropopochodnych.

Na statku będą zainstalowane urządzenia i wyposażenie hydrograficzne do pomiarów morskich w tym do obsługi pojazdu podwodnego (ROV). Przewidziano oddzielną kabinę hydrograficzną z odpowiednim wyposażeniem niezbędnym dla wykonania opracowań pomiarów.

Zgodnie z założeniami jednostki mają mieć od 60 do 65 metrów długości i od 12 do 15 metrów szerokości. Przewidywane zanurzenie to około 3,5 metra – maksymalnie do 4 metrów. Załogę ma tworzyć sześć osób, natomiast mają one być zdolne do zabrania ponadto 14 osób personelu specjalistycznego.

Lodołamacze w liczbach

Długość całkowita - 60 – 65 m
Szerokość - 12 – 15 m
Wysokość do pokładu głównego - ok. 5,60 m
Zanurzenie - ok. 3,5 m – maksymalnie 4 m

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.