Gdańska Stocznia Remontowa styczeń może już zaliczyć do rekordowych miesięcy. W stoczni jednocześnie remontowanych jest ok. 20 statków a kolejne czekają w kolejce.
Wykorzystana okazja
Większość serwisowanych statków to duże promy renomowanych armatorów, na których w związku z wejściem od 1 stycznia tzw. dyrektywy siarkowej instalowane są płuczki spalin (scrubbery). Płuczki są rozwiązaniem pozwalającym na ograniczenie emisji tlenków siarki do atmosfery poprzez czyszczanie (płukanie) spalin z silników głównych i pomocniczych bez konieczności przechodzenia na dużo droższe paliwo niskosiarkowe MGO.
Montaż tych urządzeń to świetny biznes. Instalacja scruber’ów na średniej wielkości jednostce to koszt ok 5 mln dolarów. GSR już w 2013 roku wprowadziła tę usługę do oferty i z roku na rok ilość zainstalowanych urządzeń dynamicznie rośnie. W 2013 były to trzy instalacje, w 2014 już 23 a wynik w roku bieżącym z pewnością będzie dużo wyższy.
Kolejne innowacje
Innym ekologicznym rozwiązaniem związanym z ograniczeniem emisji siarki GSR ściąga kolejnych armatorów. Mówimy tu o montażu instalacji na coraz bardziej interesujące dla armatorów paliwo czyli metanol. Tu koszt instalacji jest jeszcze wyższy jednak pod koniec miesiąca armator Stena Line na swojej jednostce „Stena Germanica” dokona w GSR pierwszej instalacji , dzięki której prom będzie pierwszym w historii statkiem tej wielkości zasilanym metanolem. Całkowity koszt projektu wynosi ok. 22 mln euro. Prace potrwają ok. 6 tygodni. Dzięki temu prom będzie pierwszym w historii tej wielkości statkiem zasilanym metanolem
Po zakończeniu modernizacji, gdy prom Stena Germanica, będzie napędzany silnikiem typu dual-fuel, emisja związków siarki zostanie zredukowana o 99 procent, związków azotu skurczy się o 60 procent, a cząstek stałych o 95 procent. O 25 procent zmniejszy się też emisja dwutlenku węgla.
„Emisja związana ze stosowaniem metanolu jest porównywalna z LNG, ale wymagania dotyczące obsługi i infrastruktury są znacznie niższe” - powiedział Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający Stena Line.
Jeśli cała operacja zostanie zakończona sukcesem, Stena Line przeprowadzi podobną operację także na pozostałych swoich statkach. Już wcześniej armator zapowiedział, że zmiany mogą dotyczyć nawet 40 promów.
MK
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza