pc
Jak ustaliło Radio Szczecin, nowy prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej projektują trzy biura. Od przyszłego miesiąca ma się rozpocząć zakup materiałów. W rozmowie ze szczecińską rozgłośnią Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, potwierdził, że środki finansowe na budowę jednostki są zabezpieczone.
– W momencie uzyskania projektu roboczego, rozpoczniemy prace na pochylni. Projektanci potwierdzają, że w połowie roku rozpocznie się zakup materiałowy. Jest to zgodne z planem i założeniami – powiedział dla Radia Szczecin Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Materiały na budowę promu zamawiać ma Morska Stocznia Remontowa Gryfia, która wykona jednostkę.
Nowy statek dla PŻB będzie promem samochodowo-pasażerskim typu ro-pax. Według planów, długość linii ładunkowej jednostki to ok. 3 tys. m. Na promie zmieści się ok. 165 samochodów ciężarowych oraz 50 samochodów osobowych. Jednostka będzie mogła zabrać 400 pasażerów oraz 71 członków załogi. Prom zostanie wyposażony w nowoczesne rozwiązania, które pozwolą skrócić czas załadunku i rozładunku. Będą to m.in. rampy lądowe na poziomie pokładu drugiego i trzeciego, co umożliwi jednoczesne ładowanie na dwóch poziomach. Rampa na pokładzie drugim ma mieć szerokość 15 m, co umożliwi załadunek dwóch zestawów równocześnie.
Stępkę pod budowę pierwszego promu ro-pax dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej położono w szczecińskiej stoczni 23 czerwca ubiegłego roku.
Według planów inwestycyjnych, jednostka ma być gotowa do zwodowania w przyszłym roku, a na początku 2020 r. przekazana PŻB. Będzie prawdopodobnie obsługiwała połączenie Świnoujście-Ystad.
Polska Żegluga Bałtycka ma w swojej flocie cztery promy pasażersko-samochodowe: m/f Wawel z 1980 r., m/v Baltivię z 1981 r., m/f Mazovię z 1996 r. oraz m/f Cracovię z 2002 r. Jednostki te pływają na trasach między portem w Gdańsku i szwedzką miejscowością Nynäshamn, oraz Świnoujściem a szwedzkim portem Ystad. Obecnie w Gdańskiej Stoczni Remontowa trwa remont piątej jednostki – Nova Star. Wyczarterowany na razie na dwa lata prom będzie pływał na trasie Gdańsk-Nynäshamn. Wejście na linię planowane jest na maj, co jest uzależnione od daty zakończenia prac w stoczni.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries