pc/ums.gov.pl
W Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku pod koniec czerwca odbyły się próby modelowe wielozadaniowej jednostki pływającej. Dwa takie bliźniacze statki są budowane przez stocznię Remontową Shipbuilding S.A. z Gdańska dla Urzędów Morskich w Szczecinie i w Gdyni w ramach projektu realizowanego przez UMS przy współudziale środków z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Obecnie wykonywany jest projekt tych jednostek, w ramach którego istnieje konieczność wykonania prób modelowych. Badania te służą potwierdzeniu lub optymalizacji wymaganych dla danej jednostki parametrów, takich jak właściwości manewrowe, sprawdzenie poprawności doboru układów napędowych czy też kształtu kadłuba.
Wykonawca zbudował drewniany model jednostki w odpowiedniej skali (ok. 1:10), o kształcie kadłuba wynikającym z projektu. Podczas prób odbywających się w basenie CTO mierzono m.in. wartości oporów przepływu wody wzdłuż kadłuba przy zakładanych prędkościach poruszania się jednostki. Po próbach kształt kadłuba może zostać skorygowany, optymalizuje się go w oparciu o dane uzyskane z przeprowadzonych pomiarów.
Na początku lipca przeprowadzono także próby manewrowe modelu na otwartym akwenie jeziora Wdzydze. Podczas prób modelem sterowano zdalnie. Próby manewrowe wykonuje się, by sprawdzić założoną zdolność manewrową jednostki, np. promienie skrętu czy wykonanie pętli przy kilku zakładanych prędkościach. Model był śledzony przez system geodezyjny i obserwowany przez drona. Wszystkie wyniki prób modelowych i manewrowych zostaną poddane obróbce oraz analizie, a następnie do końca tego miesiąca zostaną przedstawione Urządowi Morskiemu w Szczecinie w formie raportu.
Dla przypomnienia, inwestycja pn. „Budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających” obejmuje budowę dwóch statków wielozadaniowych dla Urzędów Morskich w Szczecinie i w Gdyni, z podstawową funkcją lodołamacza pełnomorskiego, wraz z wyposażeniem w urządzenia specjalistyczne. Jednostki wielozadaniowe w codziennej eksploatacji będą wykorzystywane m.in. do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich; wykonywania pomiarów hydrograficznych z obróbką i opracowywaniem pomiarów; holowania i lodołamania oraz jako jednostki wspierające inne służby w ratownictwie morskim, gaszeniu pożarów i zwalczaniu rozlewów olejowych.
Wartość umowy z wykonawcą to ok. 213,5 mln złotych.
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Wyciek wody i porażenie prądem przyczyną śmierci technika na pokładzie promu Stena Line
Mein Shiff 7 przygotowuje się do prób morskich. To kolejny wycieczkowiec powstający w Meyer Turku
Wyposażenie napędu od Kongsberga nada prędkości fregatom niderlandzkiego "Miecznika"
Saab dostarczy siłom morskim Hiszpanii systemy ostrzegania laserowego dla nowych fregat
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek