PMK
Południowokoreańska stocznia Samsung Heavy Industries (SHI) wygrała kontrakt na budowę pływającego terminalu gazowego FSRU (Floating Storage and Regasification Unit) za kwotę 221 mln dolarów.
FSRU to jednostka do magazynowania i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. Statek został zamówiony przez konsorcjum trzech firm (Marubeni, Sojitz, Pertamina) i będzie miał pojemność 170 tys. m3. To niecodzienne zamówienie w dobie największego w historii kryzysu na rynku offshore. Obecnie stocznie mają trudność z otrzymaniem kontraktów choćby na modernizację jednostek, a zamówienia na nowe statki i terminale są naprawdę rzadkie.
Nowe FSRU będzie wyposażony w najnowszy system regazyfikacji S-Regas autorstwa Samsunga. Ten system pozwoli oszczędzić 5 proc. energii i zapobiega korozji zbiorników.
Pierwsze statki do FSRU weszły do eksploatacji w 2007 r., ich historia jest więc dość krótka, jednak zalety tych pływających zakładów produkcyjnych spowodowały szybki rozwój tej specyficznej kategorii jednostek zaprojektowanych dla potrzeb przemysłu naftowego. Świadczy o tym liczba FSRU będących obecnie w użytkowaniu i przewidzianych do oddania do eksploatacji.
Za użyciem FSRu przemawia przede wszystkim niższy koszt regazyfikacji. Według danych Międzynarodowej Unii Gazowniczej z 2016 r. średnia ważona kosztu regazyfikacji na statku wynosiła 78 dolarów za tonę gazu w porównaniu z 334 dolarami za tonę w terminalu lądowym.
Drugą ważną przewagą jest mobilność i elastyczność wykorzystania FSRU – można je lokować w różnych miejscach, zależnie do aktualnego zapotrzebowania, łatwo można dopasować ich zdolność produkcyjną do lokalnych warunków.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries