Niecodzienny ładunek opuścił w piątek o godz. 20 port w Gdyni. Jednostka specjalna Scheldegracht o długości 172 metrów, popłynęła do Kanady z czterema specjalistycznymi barkami zbudowanymi przez polską firmę Stal Complex. Jednostki obsługiwać będą kanadyjskie farmy rybne.
Każda barek ma 26 metrów długości, 10 metrów szerokości i waży ok. 150 ton. W silosach może pomieścić 330 ton paszy. Po dotarciu do kanadyjskiego portu Dayside, barki zostaną na stałe zainstalowane na farmach łososiowych.
Te specjalistyczne konstrukcje, o wysokim zaawansowaniu technologicznym, różnią się bardzo od zwyczajnych statków. Głównie za sprawą zainstalowanego w nich systemu do dystrybucji paszy, który dostarcza norweski klient, a montowany jest przez polskich stoczniowców.
W barce znajdziemy pełne wyposażenie: własne zasilanie generatorami , systemy rurarskie, instalację automatyki i elektryczną, system dystrybucji karmy i monitoringu jej podawania oraz komfortowe wyposażenie socjalne dla załogi.Barki zostały wyprodukowane pod nadzorem Towarzystwa Klasyfikacyjnego PRS.
Jednostki wykonała gdyńska firma STAL COMPLEX – specjalizująca się w budowie tego typu barek oraz małych katamaranów do obsługi farm rybnych.
- Dotychczas zbudowaliśmy ponad 30 różnych specjalistycznych barek dla klienta norweskiego, które zwykle są przeholowywane do Norwegii, Szkocji czy na Wyspy Owcze. Tym razem port docelowy jest dalej. Wyprodukowanie w pełni wyposażonych czterech barek w tym samym czasie oraz cała logistyka związana z przygotowaniem ich do transportu do Kanady, było dla naszej firmy sporym wyzwaniem. Przy okazji chciałbym podziękować całej załodze STAL COMPLEX za sprawne i terminowe wykonanie tego zadania. Produkowane przez naszą firmę barki pracują z dużym sukcesem na farmach światowych firm tj. Marine Harvest, Salmar, Lerøy, Tombre czy Eidesvik – mówi Czesław Toruńczak, właściciel firmy.
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego
Optonaval nawiązuje współpracę z Damen Naval przy budowie niemieckich fregat nowej generacji
Rozpoczyna się budowa trzeciego, atomowego okrętu podwodnego dla Francji
Elektryczne wodoloty ze Sztokholmu wypłyną na wody Abu Zabi
Morskie baterie pod kontrolą. Corvus Energy skontroluje baterie w czasie rejsu