Naukowcy z Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii (NTNU) pracują nad nowym mechanizmem, mającym zmniejszyć zużycie paliwa statku w czasie podróży. Razem z brytyjskim koncernem Rolls-Royce chcą przetestować system "Whale Tail" wzorowany na płetwie wieloryba.
Mechanizm "Whale Tail" (Ogon Wieloryba) składa się z wykonanych ze specjalnej folii płetw dołączonych do przedniej części kadłuba, które służą za stateczniki. W czasie podróży płetwy będą falowały zgodnie z ruchem statku, co przyczyni się do zmniejszenia oporu wody o 9-17 proc. System był testowany w Norwegii przy użyciu zeskalowanego modelu statku i warunkach atmosferycznych odpowiadających Morzu Północnemu i Morzu Norweskiemu.
- Nasze płetwy obniżają opór statku o 9-17 proc. przy falach poniżej 3 metrów – powiedział Eirik Bockmann, naukowiec z NTNU. - Z pewnością możemy osiągnąć jeszcze lepsze wyniki, gdy dostosujemy cały kadłub do naszej technologii.
To dopiero wstępne fazy testów nowego mechanizmu. Inżynierowie muszą jeszcze sprawdzić, jaka jest trwałość ich płetw i jak one wpływają na stabilność jednostki.
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"