• <
KONGSBERG_2023

Pierwszy prom z napędem wspomaganym siłą wiatru

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Pierwszy prom z napędem wspomaganym siłą wiatru

Partnerzy portalu

Pierwszy prom z napędem wspomaganym siłą wiatru - GospodarkaMorska.pl

Jak poinformował w oficjalnym komunikacie fiński operator promowy Viking Line - zakończyła się właśnie przebudowa Viking Grace, pierwszego w historii promu pasażersko - samochodowego ze wspomaganiem systemu napędowego przez aerodynamiczne wirniki napędzane siłą wiatru.

Jak powiedział dyrektor generalny Viking Line, Jan Hanses: "To dla nas wspaniały moment. Jako firma żeglugowa z Wysp Alandzkich mamy świadomość, że nasza praca i zycie jest zależne od morza. Własnie dlatego chcemy byc pionierami wykorzystywania alternatywnych źródeł energii aby zachować równowagę środowiska morskiego. Jesteśmy dumni, że Viking Grace będzie pierwszym statkiem pasażerskim, w którym zastosowano takie rozwiązania".

Viking Grace stał się pierwszym na świecie promem hybrydowym, który będzie wykorzystywał paliwo LNG oraz energię wiatrową. Prom został wyposażony w rozwiązanie Norsepower Rotor Sail Solution, które może być stosowane zarówno na nowo budowanych statkach, jak i tych, które znajdują się już w eksploatacji. Na Viking Grace znalazł się rotor średniej wielkości. Układ wirujących cylindrów ma 24 metry wysokości i średnicę 4 metrów. Jest to w pełni zautomatyzowane rozwiązanie. Gdy tylko czujniki wykryją, iż siła wiatru jest wystarczająca, aby wspomagając system napędowy promu i wygenerować oszczędności na paliwie - automatycznie się włączą. Natomiast w przypadku zmiany kierunku, siły wiatru lub zaistnienia innych niekorzystnych czynników, praca wirnika zostanie zatrzymana.


Rotory zainstalowane na Viking Grace to tzw. rotory Flettnera. Są to wysokie cylindry umieszczane na otwartym pokładzie statku, obracające się wokół swojej pionowej osi. Wykorzystują tzw. efekt Magnusa. Kiedy wiatr napotyka na swojej drodze obracający się wirnik, powietrze przyspiesza po jego jednej stronie i zwalnia po przeciwnej. Różnica prędkości przepływu powietrza powoduje różnicę ciśnień, co z kolei skutkuje generowaniem siły nośnej , prostopadłej do kierunku przepływu wiatru.

Rotory Flettnera instalowano już wcześniej jednak do tej pory w urządzenia te wyposażano jedynie statki floty handlowej.


Dzięki zastosowaniu tego nowoczesnego rozwiązania poziom emisji na statku Viking Grace zostanie jeszcze bardziej ograniczony. Szacuje się, że poziom emisji związków węgla spadnie o dodatkowe 900 ton rocznie, czyli ekwiwalent 300 ton LNG. To oczywiście będzie miało również wpływ na ograniczenie zużycia paliwa oraz kosztów.

Norsepower to fińskie przedsiębiorstwo będące jednym z czołowych producentów pomocniczych napędów zasilanych energią wiatrową. Projekt modernizacji Viking Line zyskał finansowanie w ramach programu Horizon 2020. Ten unijny fundusz zajmuje się wspieraniem badań oraz innowacji. W ciągu 7 lat na ten cel przeznaczonych ma zostać 80 miliardów euro.  

etmal_790x120_gif_2020
Źródło:
vikingline.com

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.