pc/PAP
W Paryżu nagrodzono polskie firmy, które osiągnęły największą wartość eksportu na francuski rynek. Wśród zwycięzców znaleźli się kolejno: KGHM, stocznia CRIST, Fabryka Mebli Forte oraz Oknoplast - poinformowała we wtorek Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Francja to czwarty partner handlowy Polski.
"Francja znajduje się w grupie unijnych partnerów handlowych Polski o najszybszym tempie wzrostu eksportu. W październiku nasza sprzedaż do tego kraju wzrosła o 6,2 proc." - powiedziała PAP Monika Kamińska-Jablonka, szefowa biura Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Paryżu.
Zaznaczyła, że od początku 2018 r. francuskie przedstawicielstwo Agencji obsłużyło zapytania od ponad 520 polskich przedsiębiorstw zainteresowanych głównie eksportem.
"Widzimy najciekawsze perspektywy zwłaszcza dla firm z sektora budowlanego, spożywczego, IT oraz +smart city+, czyli m.in. OZE lub rozwiązań dot. recyclingu" - podkreśliła.
Kamińska-Jablonka zwróciła uwagę, że rynek francuski, choć perspektywiczny, jest pełen wyzwań. "W teorii Francja jest krajem, w którym warunki inwestycji, działalności i przepływu towarów są ułatwione dla wszystkich członków UE. W praktyce firmy rozważające wejście do Francji muszą liczyć się z wysokimi podatkami, w tym sporymi kosztami obciążającymi pracodawcę, silną konkurencją i przywiązaniem do rodzimych produktów" - wyliczyła.
Podkreśliła, że polscy przedsiębiorcy zainteresowani tym rynkiem powinni się nastawić "na konkurowanie innowacyjnością".
Nagrody Prix du Meilleur Exportateur Polonais en France przyznano z inicjatywy Ambasady RP we Francji. Otrzymały je przedsiębiorstwa, które osiągnęły największą wartość eksportu na francuski rynek w 2017 r. w ramach konkursu odbywającego się pod patronatem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Współorganizatorem wydarzenia było Biuro Handlowe PAIH w Paryżu.
Ze stoczni CRIST na rynek francuski trafiły m.in. innowacyjny dok Marco Polo do budowy nowoczesnego osiedla, które zwiększy powierzchnię Księstwa Monako, oraz barka samopodnośna Zourite wykorzystywana przy budowie największego i najdroższego francuskiego wiaduktu morskiego.
Dane GUS pokazują utrzymujący się wzrostowy trend w eksporcie do Francji. W 2017 r. wyniósł on 11,6 mld euro względem 10,17 mld w 2016 roku. Grupę najlepiej sprzedających się towarów z Polski stanowiły rok temu pojazdy drogowe, urządzenie elektryczne oraz meble.
Trend wzrostowy widać też obecnie. W pierwszych dziesięciu miesiącach 2018 r. wartość polskiego eksportu na rynek francuski wyniosła 10,2 mld euro, co daje wynik lepszy niż za cały 2016 rok.
Les gagnants du concours du Meilleur Exportateur vers la 2017 sont: KGHM Polska Miedź S.A.,pour les meilleurs résultats dans l’exportation vers la , ainsi que Crist S.A., Fabrique des meubles « Forte »S.A. et Oknoplast Sp. z o.o. pour d’excellents résultats! pic.twitter.com/WnPNnosRry
— Ambassade de Pologne (@PLenFrance) 11 grudnia 2018
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries