Agnieszka Kmiecik/zzit.pl
Przy nabrzeżu LOTOS Petrobaltic cumował statek Thorco Amber, który przypłynął z 21 rolkami nawiniętymi odcinkami rurociągu CTP (Coiled Tubing Pipe). Była to ostatnia partia tego ładunku z 53 rolek zakupionych przez LOTOS Petrobaltic w firmie Tenaris w Houston. Posłużą one do budowy gazociągu ze złoża B8 do Energobalticu we Władysławowie. Gazociąg ten stanowi istotny składnik infrastruktury podwodnej na złożu B8.
Statek Thorco Amber o nośności całkowitej (DWAT) 9 851 MT i długości całkowitej (LOA) 132,20 m pływa pod banderą Antigua & Barbuda. – Wszystkie etapy transportu rolek od producenta w Houston do Gdańska zorganizował Dział Eksploatacyjno-Ekonomiczny Technical Ship Management – podkreśla Marek Mikuć, zastępca dyrektora naczelnego tej spółki. – Z uwagi na wysokość rolek podczas przewozu lądowego z Tenaris na terminal portowy konieczne było podnoszenie linii energetycznych, a transport odbywał się w eskorcie policji – dodaje dyrektor Mikuć. – Zakontraktowaliśmy statek optymalny, zarówno pod względem wysokości frachtu, jak i długości całkowitej pozwalającej na jego cumowanie na wolnym odcinku Nabrzeża Flisaków w bazie LOTOS Petrobalticu.
Operację wejścia statku z ramienia Urzędu Morskiego koordynował pilot portowy, który wprowadził statek z redy portu do naszego nabrzeża. Ze strony LOTOS Petrobalticu operację cumowania statku nadzorował kapitan AHTS Granit Grzegorz Latkowski.
– Przeciętny ciężar rolki, na którą nawinięto 2–2,2 km rurociągu, to 50 ton – mówi Artur Wójcikowski, kierownik Działu Instalacji Podwodnych w Biurze Zagospodarowania Złoża B8. – Wyładunek wykonany był dźwigami statkowymi na specjalistyczny zestaw niskopodwoziowy. Na tym zestawie rolki zostały przewiezione na plac składowy w bazie LOTOS Petrobalticu.
Po zakończeniu rozładunku rozpocznie się pierwszy etap budowy gazociągu, czyli przewijanie odcinka rurociągu z dwóch rolek transportowych Tenaris na rolkę instalacyjną MSR-1. Tak przygotowany odcinek będzie zainstalowany w przygotowanym przewiercie horyzontalnym (HDD) w części przybrzeżnej, bezpośrednio przy elektrociepłowni Energobaltic.
* * *
Przypomnijmy, że cała długość rurociągu łączącego złoże B8 z elektrociepłownią Energobalticu we Władysławowie ma wynosić ok. 75 km. Stalowa rura o średnicy zewnętrznej 4,5 cala w otulinie, będzie nawinięta na potężną szpulę zamocowaną na pokładzie statku. Rurociąg będzie „odwijany” ze szpuli, układany na dnie i zabezpieczony. Po oddaniu go do użytku gaz będzie przesyłany do Energobalticu pod ciśnieniem roboczym ok. 130 barów. W elektrociepłowni gaz posłuży m.in. do napędzania jej turbin.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza