• <
KONGSBERG_2023

Olbrzymie podstawy nóg specjalistycznej jednostki w drodze z Gdyni do Rotterdamu. Ważą ponad 1 400 t (foto, wideo)

Patrycja Cybulska

23.02.2018 04:41 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Olbrzymie podstawy nóg specjalistycznej jednostki w drodze z Gdyni do Rotterdamu. Ważą ponad 1 400 t (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Olbrzymie podstawy nóg specjalistycznej jednostki w drodze z Gdyni do Rotterdamu. Ważą ponad 1 400 t (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Kolejny projekt Energomonażu-Północ Gdynia zakończony sukcesem. Tym razem spółka wykonała podstawy nóg specjalistycznej jednostki do stawiania morskich farm wiatrowych. Nietypowe konstrukcje o łącznej masie ponad 1 400 t trafią do Rotterdamu. W poniedziałek i wtorek w Gdyni odbył się ich załadunek.

– To tzw. spudcany. Z zewnątrz wyglądają dosyć niepozornie, ale to są konstrukcje, które będą poddawane bardzo dużym siłom, ponieważ na nich będzie spoczywać cały statek. W środku znajduje się duża ilość grubych blach usztywniających, przez co wewnątrz jest bardzo dużo ciasnych przestrzeni. Masa jednego spudcana to około 350 t – tłumaczy Adam Bubacz, kierownik projektu EPG.

Do Rotterdamu, gdzie specjalistyczny statek do stawiania morskich farm wiatrowych jest obecnie modernizowany, trafią łącznie cztery spudcany.

– Konstrukcje najpierw stawiamy za pomocą suwnicy na specjalne wózki SPMT, podjeżdżamy pod burtę statku i stamtąd już dwoma dźwigami statkowymi są one ładowane najpierw do ładowni, a potem na pokład statku – mówi Bubacz.

Mowa o jednostce Rolldock Sun. Zbudowany w 2009 r. statek ma 142 m długości, 24 m szerokości, 7 000 t nośności oraz 5,67 m maksymalnego zanurzenia. Jednostka wyposażona jest w dwa dźwigi, każdy o maksymalnym udźwigu 350 t (700 t w tandemie). Rolldock Sun pływa pod holenderską banderą.

Jak poinformował Bubacz, spudcany to niezwykle wymagające konstrukcje. Aby móc pospawać ze sobą ich wewnętrzne blachy, styki należało podgrzać do wysokich temperatur. Złącza pomiędzy centralną rurą o grubości ścianki 100 mm a dochodzącymi blachami musiały być podgrzane do minimum 180 stopni Celsjusza. Prace odbywały się pod nadzorem przedstawicieli klienta stoczni Damen, gdzie odbywa się modernizacja specjalistycznej jednostki, armatora oraz towarzystwa klasyfikacyjnego DNVGL.

Energomontaż-Północ Gdynia SA z grupy MARS Shipyards & Offshore specjalizuje się w produkcji dla sektora offshore. Spółka ma w swym portfolio szereg projektów związanych z wykonywaniem konstrukcji służących do wydobywania surowców z dna morskiego, modułów platform wiertniczych i wydobywczych, konstrukcji podwodnych, a także elementów do morskich farm wiatrowych. EPG dostarczał konstrukcje na takie projekty jak: Moho Nord (podwodne konstrukcje do eksploatacji złoża ropy położonego 75 km od wybrzeży Konga), Helix Q5000 (prefabrykacja wieży na platformę interwencyjną do obsługi podwodnych odwiertów) czy Aasta Hansteen (prefabrykacja urządzeń do zamocowania platformy wydobywczej do pola gazowego na Norweskim Szelfie Kontynentalnym). Niewątpliwym atutem firmy, obok doświadczonych i kompetentnych pracowników, jest nowoczesne, rozbudowane zaplecze produkcyjne. EPG dysponuje nowoczesną halą o powierzchni 2,4 tys. metrów kwadratowych wyposażoną w specjalistyczne maszyny, takie jak największa w rejonie Morza Bałtyckiego obrabiarka karuzelowa, walce do zwijania blach o grubości do 150 mm czy słupowysięgniki i automaty do spawania, które zapewniają najwyższą jakość wykonywanych produktów.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.