Ze względu na zmianę planu zagospodarowania przestrzennego Gdyni w rejonie ulicy Waszyngtona oraz potrzebą powiększenia hali produkcyjnej i powierzchni biurowej, spółka Elektro-plus zmieniła siedzibę. W obecnej, na ulicy Krzywoustego 4, znajduje się hala produkcyjna wraz z pomieszczeniami biurowymi o powierzchni 1000 metrów kwadratowych, pracownicy mają lepsze warunki socjalno-bytowe. Firma zwiększa zatrudnienie, jest także w trakcie realizacji poważnej inwestycji związanej z rozwojem działalności na rynku offshore.
Nie sposób rozmawiać o Elektro-plusie nie poruszając wątku współpracy z innymi podmiotami działającymi na rynku offshore, takimi jak holenderski Glomar Shipmanagement, Globaltic Marine czy działająca obecnie w tym samym budynku, spółka Vasco. Istnieją tu bardzo wyraźne połączenia kapitałowe. Jak można określić wasze relacje?
Tworzymy konsorcjum, czyli grupę firm, z których każda specjalizuje się w określonej działalności i które łączy wspólny cel: dążymy do kompleksowego wykonywania usług - od projektu do wykonania.
W zeszłym roku deklarował Pan, że chcecie być przygotowani do szerokiego spektrum obsługi farm wiatrowych w zakresie ich napraw i remontów. Realizujecie te plany?
Elektro Plus realizuje głównie zlecenia z zakresu remontów, modernizacji i wykonawstwa instalacji siłowych i automatyki okrętowej, automatyki silników głównych i agregatów. W zeszłym roku wybudowaliśmy statek BO-58 Glomar Wave z systemem DP2, w którym występują dwa stery tunelowe w przedniej części statku, dwa pędniki azymutalne oraz system dynamicznego pozycjonowania. Podobnie jak poprzednie jednostki Glomaru jest on przygotowany do wyzwań związanych z obsługą farm wiatrowych. Kolejna jednostka, nad którą trwają już prace, to statek diving support, czyli dedykowany pracom podwodnym, takim jak konserwacja, prace naprawcze i remonty bieżące farm wiatrowych.
To prawdopodobnie pierwsza jednostka typu produkowana w Polsce. Na jakim etapie znajduje się jej realizacja?
Sławomir Zwara: Kadłub jest właśnie budowany przez Nauta Hull Sp. z o.o., gotowe są też niezbędne na tym etapie założenia związane z napędem jednostki oraz obliczenia możliwości utrzymania pozycji statku, które wykonała firma Kongsberg. Będzie to jednostka z napędem diesel-electric, zaś Elektro Plus odpowiada za projekt i wykonanie jej części napędowej. Trafi do eksploatacji w pierwszej połowie 2016 roku.
Co musi charakteryzować jednostkę przeznaczoną do wsparcia prac podwodnych?
Sławomir Zwara: Posiadać będzie zaplecze warsztatowo-remotowe związane z tego typu pracami oraz bramownicą rufową, czyli a-frame, która umożliwi obsługę robotów podwodnych na dużych głębokościach.
Gdzie będzie wykorzystywana?
Sławomir Zwara: Na Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym. Oczywiście w Polsce nie mamy jeszcze morskich farm wiatrowych, jednak zainteresowanie tą technologią istnieje w Holandii, Danii, czy Szwecji. Firmy będące założycielami Globaltic Marine uczestniczą już w projektach związanych z odnawialnymi źródłami energii, więc nie obawiamy się o brak pracy dla nowej jednostki. Chcemy ponadto wspierać w przyszłości właścicieli farm wiatrowych dostarczając specjalistyczne jednostki, roboty podwodne, a także wykazywać się znajomością specyfiki prac związanych z automatyką i mechaniką farm.
To praktycznie zainicjowanie rozwoju nowej gałęzi gospodarki w Polsce. Która z należących do konsorcjum firm będzie docelowo zajmowała się eksploatacją jednostki?
Prawdopodobnie powołana zostanie nowa, której nazwa wprost odnosić się będzie do kategorii diving support.
Ze zmianą siedziby i większą halą produkcyjną z pewnością łączy się także plan rozwoju firmy. Czy rozpoczęliście już rekrutację?
Poszukujemy wykwalifikowanych automatyków okrętowych i elektryków. Część naszych pracowników zatrudniona jest już jako oficerowie elektrycy na jednostkach pływających w grupie Glomar Shipmanagement, część wykonuje naprawy i remonty na jednostkach pływających w różnych zakątkach świata. Dbamy tez o podnoszenie ich kwalifikacji, czego przykładem może być wysłanie naszych pracowników na kursy Dynamic Positioning K-Pos Maintenance Course zrealizowany także przez firmę Kongsberg.
Mocna pozycja w międzynarodowym konsorcjum, nowa infrastruktura, wielka powierzchnia hali, suwnica, warsztat automatyki... Wydaje się, że posiadacie w tej chwili wszystko, co zapewnia możliwość stabilnego rozwoju firmy w dłuższej perspektywie.
Podzielam tę opinię.
Rozmawiał Marek Nowak
Zanieczyszczone paliwo przyczyną problemów Dali w Baltimore?
Niemal pół miliarda dolarów na modernizację sił morskich Peru przy współudziale stoczni z Korei Południowej
PSSE uruchomiła najbardziej zaawansowany technologicznie zestaw symulatorów spawania VR na świecie [RELACJA]
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
MidOcean Energy finalizuje transakcję nabycia udziałów Tokyo Gas w portfelu zintegrowanych australijskich projektów LNG
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"