pc
Hurtigruten zamówił kolejny arktyczny wycieczkowiec. Będzie to już trzecia taka jednostka we flocie norweskiego armatora. W budowę dwóch poprzednich zaangażowany był m.in. Montex Shipyard. Jak ustalił portal GospodarkaMorska.pl, obecnie może być podobnie, stocznia z Gdańska uczestniczy bowiem w rozmowach handlowych dotyczących budowy bloków o łącznej wadze 3 000 ton na najnowszy arktyczny statek pasażerski z tej serii.
– Ta przełomowa jednostka zabierze gości w jedne z najbardziej spektakularnych obszarów naszej planety, w sposób bardziej niż dotychczas zrównoważony i przyjazny dla środowiska – mówi Daniel Skjeldam, prezes Hurtigruten.
Podobnie jak dwie poprzednie jednostki, i tę wybuduje stocznia Kleven Verft. Projekt, budowa i nowoczesne rozwiązania zastosowane na statku będą opierały się o te już wykorzystane na siostrzanych wycieczkowcach: MS Roald Amundsen i MS Fridtjof Nansen.
Trzecia arktyczna jednostka będzie miała 140 m długości, 23,6 m szerokości, 5,3 m zanurzenia i 20 889 GT. Na pokład zabierze 530 pasażerów. Statek powstanie według projektu opracowanego przez Rolls-Royce we współpracy z norweską firmą Espen Oino, zajmującej się projektowaniem jachtów. Wycieczkowiec zostanie wyposażony w rewolucyjny, zasilany bateryjnie hybrydowy układ napędowy. Jak podaje Hurtigruten, jednostka otrzyma większe pakiety baterii, aby zminimalizować szkodliwy wpływ na środowisko. Specjalnie zaprojektowany i wzmocniony kadłub, przystosowany do kruszenia lodu, umożliwi jej rejsy w nawet najbardziej ekstremalnych warunkach.
Nowy statek pasażerski ma zostać dostarczony armatorowi w drugim kwartale 2021 r.
Hurtigruten pierwsze dwa wycieczkowce ekspedycyjne zamówił w czerwcu 2016 r. Początkowo przewoźnik nosił się z zamiarem zamówienia czterech nowych statków, ostatecznie zdecydował się na dwa. W dokumencie zawarto jednak opcję pozwalającą na domówienie dwóch kolejnych jednostek. Obecne zamówienie wskazuje jednak, że armator zlecił budowę tylko jednej. Przedstawiciele Hurtigruten zaznaczają, że arktyczne wycieczkowce to największe zamówienie w historii firmy.
Pierwsza jednostka, Roald Amundsen, wejdzie do eksploatacji w przyszłym roku. Montex Shipyard z Gdańska na zlecenie stoczni Kleven Verft wykonał na nią dwie sekcje denne, blok dziobowy, przednią cześć nadbudówki ze sterówką oraz sekcję rufową. Bloki zostały przekazane w ubiegłym roku.
Na drugą arktyczną jednostkę natomiast, Fridtjof Nansen, Montex Shipyard wykonał części dziobową, rufową oraz elementy nadbudówki o łącznej wadze 2 500 t. Bloki zostały przekazane w czerwcu tego roku. Fridtjof Nansen ma wejść do eksploatacji w 2020 r. Jak zapowiada armator, zarówno ten statek, jak i Roald Amundsen, to zupełnie nowa generacja jednostek ekspedycyjnych.
Najbliższe tygodnie pokażą, czy stocznia z gdańska wykona bloki także i na trzeci z serii arktyczny wycieczkowiec.
Hurtigruten to firma oferująca połączenia promowe wzdłuż norweskiego wybrzeża. Jej korzenie sięgają 1893 r. Wtedy w pierwszy rejs wzdłuż wybrzeża Norwegii ruszył statek Vesteraalen, który popłynął z Trondheim do Hammerfest. Oprócz budowy nowych jednostek, armator zamierza modernizować eksploatowaną już flotę.
Montex Shipyard natomiast zajmuje się budową jednostek pływających i elementów konstrukcji morskich, montażem i wykonywaniem konstrukcji stalowych, pracami elektro-montażowymi i hydrotechnicznymi, a także tworzeniem konstrukcji offshorowych (elementów wież wiatrowych). Współpracuje z wieloma gdańskimi podmiotami z branży okrętowej, m.in. ze Stocznią Gdańsk, Grupą Remontowa, Marine Project oraz z partnerami z Norwegii, Niemiec, Szwecji i z Holandii, takimi jak: Kleven Maritime AS, Simek AS oraz Bodewes.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries