pc
Już w przyszłym roku ma zostać zwodowany kadłub arktycznego wycieczkowca Roald Amundsen. Jednostka powstaje w norweskiej stoczni Kleven na zamówienie przewoźnika promowego Hurtigruten. Sekcje statku, które wykonała gdańska stocznia Montex Shipyard, w czwartek dotarły do Norwegii.
Montex Shipyard wykonał dwie sekcje denne, blok dziobowy, przednią cześć nadbudówki ze sterówką oraz sekcję rufową. Zajmie się także budową konstrukcji dla siostrzanej jednostki arktycznego wycieczkowca - Fridtjof Nansen.
Nowe statki zostały zaprojektowane przez firmę Rolls-Royce we współpracy z norweską firmą Espen Oino, która zajmuje się projektowaniem jachtów. Będą miały po 300 kabin, a każdy z nich będzie mógł przyjąć na pokład 600 pasażerów. Jednostki będą mieć po ok. 140 m długości, 23 m szerokości i 5,3 m zanurzenia. Cięcie blach pod pierwszą z nich, czyli Roald Amundsen, odbyło się w lutym tego roku. Statki będą przystosowane zarówno do obsługi norweskich pasażerów na regularnych trasach, jak i do wypłynięcia na wody strefy polarnej.
Początkowo przewoźnik nosił się z zamiarem zamówienia czterech nowych statków. Ostatecznie przedsiębiorstwo zdecydowało się na dwa. W dokumencie zawarto jednak opcję pozwalającą na domówienie dwóch kolejnych. Niezależnie od rozwoju sytuacji, przedstawiciele Hurtigruten zaznaczyli, że jest to największe zamówienie w historii firmy. Nie podano dokładnej wartości całego kontraktu, ale zaznaczono, że opiewa on na sumę kilku miliardów koron norweskich.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries