CRIST od lat specjalizuje się w budowie statków, inżynierii morskiej i lądowej oraz w konstrukcjach offshore. Najnowsza realizacja to dwie (+cztery w opcji) częściowo wyposażone jednostki typu Offshore Service Vessel dla armatora z Niemiec.
20 kwietnia 2015 roku rozpoczęto palenie blach na pierwszą jednostkę – NB309, której ukończenie planowane jest na koniec 2015 roku. Druga jednostka – NB310 - wejdzie w fazę realizacji w sierpniu 2015 (zakończenie jej budowy planowane jest na kwiecień 2016).
Prowadzony przez zespół doświadczonych Project Managerów projekt obejmuje dwa prototypowe statki, w których zastosowano zarówno unikatowy kształt dziobu typu X-Bow® i innowacyjny kształt rufy X-stern™. Projekt jest przygotowany w celu spełnienia wymagań dla branży morskiej energetyki wiatrowej. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom statek może pracować zarówno dziobem i rufą w kierunku wiatru, fal i prądów morskich, co ma niemały wpływ na wykonywanie prac przy bieżącej obsłudze morskich farm wiatrowych.
Przy budowie każdej jednostki będzie pracować ok. 400 pracowników, nie włączając kadry technicznej.
Jednostki NB309 I NB310 napędzane są za pomocą dwóch pędników rufowych, dwóch sterów strumieniowych oraz pędnika azymutalnego. Prędkość operacyjna każdej jednostki to 13,5 węzła.
Statek będzie spełniał najwyższe wymogi środowiskowe (IMO-Tier3).
Budowa tego typu statków nie jest niczym nowym dla CRIST. Stocznia koncentruje swój rozwój od wielu lat wokół rynku offshore, wyróżniając się innowacyjnością. Zakres prac podstawowych przy projektach NB309 i NB310 realizowanych w CRIST obejmuje cały częściowo wyposażony kadłub, wraz z głównymi urządzeniami i systemami rurarskimi. Natomiast dzięki zadeklarowanym przez klienta opcjom wyposażenia każda kolejna jednostka będzie przekazywana w stopniu bardziej zaawansowanym, tak by ostatnią wykonać w pełni wyposażoną.
Parametry techniczne:
Długość: 88 m
Szerokość: 18 m
Wysokość do pokładu głównego: 8 m
Załoga: statek może pomieścić 60 osób w pojedynczych kabinach (lub w sumie 109 osób), z czego 40 miejsc jest przeznaczonych dla serwisantów wież wiatrowych
Napęd: 2 pędniki rufowe, 2 stery strumieniowe i pędnik azymutalny
Prędkość: 13,5 węzła
************************************
Stocznia CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W trakcie dwudziestopięcioletniej działalności CRIST osiągnął pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców. Jakość świadczonych usług oraz potencjał produkcyjny CRIST znajduje coraz większe uznanie u armatorów, czego doskonałym dowodem są kolejne kontrakty wypełniające portfel zamówień do końca 2016 roku.
Stocznia koncentruje swój rozwój wokół rynku offshore oraz budowy specjalistycznych statków i konstrukcji do obsługi nie tylko farm wiatrowych, ale także platform wiertniczych i innych instalacji dla przemysłu morskiego.
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
Nowa lokalizacja firmy Roxtec
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego
Optonaval nawiązuje współpracę z Damen Naval przy budowie niemieckich fregat nowej generacji
Rozpoczyna się budowa trzeciego, atomowego okrętu podwodnego dla Francji