jk
Największy żaglowiec świata będzie zwodowany 10 czerwca w stoczni Brodosplit w Splicie. Projekt jednostki, szczególnie jego ożaglowanie i takielunek, powstał w pracowni znanego polskiego projektanta żaglowców Zygmunta Chorenia.
Żaglowiec jest budowany dla armatora Star Clippers, który posiada w swojej flocie już trzy podobne jednostki. Nowy statek ma być oddany do użytkowania jeszcze w 2017 r. Przejmie rolę największego żaglowca pasażerskiego, flagową jednostkę armatora - Royal Clipper - który może pomieścić 227 pasażerów.
Nowy pięciomasztowy żaglowiec pomieści 300 pasażerów oraz 139 osób załogi. Mierzy 162,22 m długości a powierzchnia jego żagla wynosi 6347m². Posiada 150 kabin i waży 8770 ton. Na jego pokładzie znajdują się cztery bary, trzy baseny, jadalnia, biblioteka, i platformy sportów wodnych i spa. Jednostka jest wzorowana na statku France II, zbudowanego w roku 1911, który w czasach swojej świetności był największym w historii żaglowcem świata.
Dodajmy, że Zygmunt Choreń jest najbardziej znanym polskim projektantem żaglowców, uzyskał nawet przydomek „ojciec żaglowców”. Spod jego ręki wyszły projekty największych na świecie statków żaglowych m.in. SV Royal Clipper, Fryderyk Chopin, STS Dar Młodzieży i pięć podobnych jednostek dla ZSRR. Co ważne, jachty, które powstały dla Związku Radzieckiego do dziś są eksploatowane.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries