• <
KONGSBERG_2023

Najbardziej bezużyteczny statek świata bliski sprzedaży

10.11.2015 12:51 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Najbardziej bezużyteczny statek świata bliski sprzedaży

Partnerzy portalu

Najbardziej bezużyteczny statek świata bliski sprzedaży - GospodarkaMorska.pl

Mówi się, że w życiu każdego armatora są dwa najszczęśliwsze dni: kupno statku, a potem jego sprzedaż. Tego ostatniego blisko jest małe miasteczko z Alaski, które od paru lat chce pozbyć się  jednostki MV Susitna – określonej mianem najbardziej bezużytecznego statku świata. Świadczyć może o tym jego cena, która w ciągu dwóch lat spadła z 6 do 2 mln dolarów.

MV Susitna została wybudowana w 2010 roku w byłej stoczni Alaska Ship & Drydock w Ketchikan na zlecenie wojskowego biura badań marynarki wojennej USA. Unikatowość Susitny polega na tym, że jest to niecodziennie połączenie promu z barką desantową. Był to jeden z prototypów okrętów, które miały w przyszłości służyć Amerykanom. Jej budowa kosztowała aż 80 mln dolarów.

Początkowo jednostka miała służyć jako prom na linii Anchorage i port Mackenzie. Problem jednak polegał na tym, że w tamtych miejscach nie było terminali promowych, które mogłyby obsłużyć jednostkę. Marynarka nie znalazła też innego zastosowanie dla tego okrętu, więc od momentu zakończenia budowy Susitna stoi w doku, generując rocznie koszty ok. 2 mln dolarów.

Próby sprzedaży feralnego okrętu trwały prawie od momentu jego powstania. I wreszcie, po ponad 4 latach, we wrześniu wpłynęła oferta od filipińskiego Czerwonego Krzyża. Propozycja opiewała na kwotę 1,75 mln dolarów. Transakcja dostała już zgodę rządu federalnego, który musiał zatwierdzić sprzedaż prototypowego okrętu wojskowego.

Okazuje się więc, że znalazła się w końcu organizacja, która wie, jak wykorzystać nietypowy statek. Susitna mierzy 59 metrów i może zabrać naraz tylko 129 pasażerów i 20 pojazdów. Jednostka jest wyposażona także w specjalny system załadunkowy, który umożliwia jej zmianę z katamaranu typu SWATH w barkę desantową. Kadłub okrętu jest wzmocniony na potrzeby prac w rejonach arktycznych, a sama jednostka jest zdolna do sztrandowania, czyli wpływania na plażę.

Teraz sprzedaż jednostki zależy już tylko od naprawy silnika jednostki, który został zniszczony przez ciągłe stanie na deszczu. Potem ten stoczniowy wybryk, jakim jest MV Susitna, w końcu odnajdzie swój port.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.