• <
nauta_2024

Morska Stocznia Remontowa Gryfia rozpoczęła budowę lodołamaczy dla RZGW Gdańsk

pc

09.10.2018 15:36 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Morska Stocznia Remontowa Gryfia rozpoczęła budowę lodołamaczy dla RZGW Gdańsk

Partnerzy portalu

Morska Stocznia Remontowa Gryfia rozpoczęła budowę lodołamaczy dla RZGW Gdańsk - GospodarkaMorska.pl

Morska Stocznia Remontowa Gryfia rozpoczęła budowę lodołamaczy dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Uroczystość cięcia blach przeznaczonych na pierwszą sekcję lodołamacza czołowego odbyła się w poniedziałek. Umowa obejmuje budowę łącznie czterech lodołamaczy: trzech liniowych i jednego czołowego, które będą przeznaczone do pracy na Dolnej Wiśle. Termin realizacji zamówienia został wyznaczony na IV kwartał 2021 r.

Uroczystość cięcia blach odbyła się w obecności przedstawicieli RZGW Gdańsk, Polskiego Rejestru Statków oraz zarządu i pracowników Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia. Zanim rozpoczęto budowę pierwszej jednostki, zakończono etap projektowania dokumentacji technicznej oraz przeprowadzono badania modelowe.

Morska Stocznia Remontowa Gryfia umowę na budowę czterech lodołamaczy dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku podpisała 29 września 2017 r. Statki są budowane w formule „zaprojektuj i zbuduj”. Stocznia zobowiązana jest do zaprojektowania, wybudowania i wyposażenia, jako jednostek prototypowych, jednego lodołamacza czołowego i jednego lodołamacza liniowego. Następnie, po próbach jednostek prototypowych w sezonie zimowym oraz zaktualizowaniu dokumentacji projektowej,  wybudowane i wyposażone zostaną dwa kolejne lodołamacze liniowe – jako jednostki seryjne. W ramach zawartej umowy, stocznia zabezpieczy również niezbędną infrastrukturę dla obsługi lodołamaczy, w celu sprawnego prowadzenia akcji lodołamania.

Lodołamacz czołowy będzie przeznaczony do rozbijania grubej pokrywy lodowej i wyłamywania rynien w lodzie. Lodołamacze liniowe natomiast posłużą do rozdrabniania pokruszonego lodu i poszerzania rynny wyłamanej przez lodołamacze czołowe oraz jej wyłamywania w obszarze niedostępnym dla lodołamacza czołowego.

Wszystkie jednostki będą przystosowane do tego, by pełnić funkcję holowników, jak również funkcje ratownicze. Lodołamacze będą mogły stawać się statkami pożarniczymi poprzez przyłącze dla zasilania instalacji obiektu gaszonego, oraz jednostkami przystosowanymi do zwalczania rozlewów ropopochodnych poprzez możliwość zainstalowania na pokładzie bębna z zaporą. Na każdym z lodołamaczy przewidziano pomieszczenia mieszkalne i socjalne dla sześcioosobowej załogi.

Budowa lodołamaczy jest współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Jednostki powstają w zakładzie w Szczecinie. Nadzór nad budową pełni Polski Rejestr Statków.

Jest to kolejna seria lodołamaczy, które buduje MSR Gryfia. W 2014 r., podobne dwie jednostki: Stanisław i Andrzej, zostały przekazane do RZGW Szczecin.

Obecnie RZGW Gdańsk dysponuje pięcioma lodołamaczami: Tygrysem, Orką, Foką, Żbikiem i Rekinem, które mają od 24 do 31 lat. Budowa czterech nowych jednostek stanowi część programu odnowienia flotylli lodołamaczy w całej Polsce. Odgrywają one kluczową rolę w zabezpieczeniu przeciwpowodziowym regionu Dolnej Wisły. Zapobiegają zimą, a szczególnie wczesną wiosną, powstawaniu zatorów lodowych, które są przyczyną najgroźniejszej formy powodzi – powodzi zatorowej.

Morska Stocznia Remontowa Gryfia należy do grona najbardziej znanych stoczni w kraju i zagranicą. Oprócz remontów i konwersji statków różnych typów i rozmiarów, wykonuje także konstrukcje stalowe offshore. Na tym rynku MSR Gryfia funkcjonuje od ponad 15 lat, dostarczając zarówno moduły mieszkalne i konstrukcje wyposażeniowe platform wiertniczych, jak i konstrukcje subsea, przeznaczone do montażu na dnie morskim. Dogodna lokalizacja zakładów w Szczecinie i w Świnoujściu zapewnia łatwy i szybki transport produkowanych konstrukcji.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.