• <

Małe, ale dają duże możliwości

Jerzy Gontarz/Smartlink

16.10.2018 04:17 Źródło: własne
Strona główna Małe, ale dają duże możliwości
Małe, ale dają duże możliwości - GospodarkaMorska.pl

Fundusze Europejskie umożliwiają przedsiębiorcom nawiązywanie współpracy z uczelniami i opracowywanie innowacyjnych rozwiązań.

28 września 2018 r. Urząd Marszałkowski  Województwa Zachodniopomorskiego, który zarządza Regionalnym Programem Operacyjnym (RPOWZ), ogłosił nabór na dofinansowanie małych projektów badawczo-rozwojowych (B+R)

Czy warto poszukiwać takiej współpracy? – Zasoby wiedzy wewnątrz każdej firmy są ograniczone. Natomiast jeśli skorzystamy z zasobów zewnętrznych, to dajemy sobie szansę na pokonanie własnych ograniczeń. Wykorzystanie potencjału jednostki naukowej do prac badawczo-rozwojowych powinno być najważniejszą motywacją w ubieganiu się o tego typu dotacje – przekonuje Arkadiusz Świech, kierownik działu handlowego spółki Finomar, która w ubiegłym roku zrealizowała mały projekt B+R przy współpracy z Zachodniopomorskim Uniwersytetem Technologicznym.

Także współpraca firmy FOSFAN SA z wykonawcą usługi B+R – Akademią Morską –przyniosła konkretny efekt. – Przy okazji wymieniliśmy się doświadczeniami: my poznaliśmy bardziej podejście teoretyków, Akademia Morska zdobyła perspektywę praktyków. Myślę, że obie strony mogą być zadowolone z rezultatów tej współpracy – uważa Rafał Kot, dyrektor ds. produkcji i rozwoju w firmie FOSFAN.

Obie firmy pokazały, że można osiągnąć więcej, odwołując się do potencjału naukowców.

Innowacje w stoczni

W tym przemyśle wprowadzanie innowacji ma duży wpływ na konkurencyjność firmy. Finomar skorzystał ze wsparcia z RPO WZ na mały projekt badawczy, by poprawić jakość kontroli wymiarowej i jej wykorzystania w procesie produkcji kadłubów okrętowych.

Statek ładny i dzielny

Jakie są dodatkowe korzyści z wdrożenia systemu? – Wysyłamy rynkowi sygnał, że budujemy statki ładniejsze niż 2-3 lata temu. Oprócz tego, że statek będzie dobrze spełniał swoją funkcję techniczną, to będzie się podobał armatorowi i jego klientom. Sprzedawanie „ładnych statków” zapewnia na przyszłość kolejne kontrakty. Może nie jest to twarde, weryfikowalne kryterium, ale za to najtrudniejsze do spełnienia – przekonuje Arkadiusz Świech.

Z kolei Michał Gołębiowski patrzy na to bardziej technicznie: – Kryterium „statek ładny” należy odnosić nie tylko do części nadbudówki i poszycia wystającego ponad linię wody. O tym, że statek jest „ładny”, decyduje precyzja jego wykonania. A ta jest szczególnie ważna w odniesieniu do części podwodnej kadłuba – pofalowania i odkształcenia mają duży wpływ na dzielność statku, czyli na jego osiągi. Jeżeli burta jest pofalowana, stwarza większy opór. Nieprecyzyjne wykonanie kadłuba negatywnie wpływałoby na tor poruszania się statku, jego prędkość i zużycie paliwa. System kontroli wymiarowej zapobiega również takim błędom – wyjaśnia.

Finomar dobrze się odnajduje na rynku małych i średnich statków, liczących od kilkunastu do kilkudziesięciu metrów długości. Nie rezygnuje z dalszego wprowadzania innowacji.

Baza większych możliwości

Ze wsparcia na mały projekt B+R skorzystała także spółka FOSFAN SA, producent nawozów rolniczych i ogrodniczych. Obok działalności produkcyjnej świadczy usługi przeładunkowe chemikaliów sypkich oraz płynnych.

Tej drugiej części działalności dotyczył projekt badawczo-rozwojowy, który polegał na opracowaniu koncepcji rozbudowy bazy do przeładunku płynnych produktów chemicznych. – Rozbudowa pozwoliłaby osiągnąć pułap nawet 750 tys. ton rocznie, co zwiększyłoby nasze możliwości przeładunkowe – wyjaśnia Rafał Kot dyrektor ds. produkcji i rozwoju w firmie FOSFAN.

Polubili B+R

Spółka zachęcona pozytywnymi doświadczeniami poszła o krok dalej. Drugi, większy projekt B+R zakończy się w 2019 r. Wdrożenie nowej technologii pozwoli na wprowadzenie do produkcji i sprzedaży nowej, innowacyjnej gamy wysokoazotowych produktów.

Dotacje na badania

Z dotacji do 100 tys. zł w ramach RPOWZ mogą skorzystać wszyscy przedsiębiorcy. Uzyskają oni zwrot do 85% kosztów zakupu usługi badawczo-rozwojowej związanej z opracowaniem lub przetestowaniem nowego bądź ulepszonego produktu, wyrobu, usługi, technologii produkcji czy projektu wzorniczego.

Usługę taką może wykonać np. jednostka naukowa czy centrum transferu technologii.

Projekty muszą być realizowane w ramach inteligentnych specjalizacji województwa zachodniopomorskiego oraz branż z nimi powiązanych. Szczegóły na www.rpo.wzp.pl w zakładce nabory wniosków lub pod telefonem: 91-44-11-100.

Dziękujemy za wysłane grafiki.