pc/PAP
LOTOS chce sprowadzać ropę z USA – poinformował portal trojmiasto.pl. Obecnie trwają poszukiwania odpowiedniej mieszanki przystosowanej do potrzeb gdańskiej rafinerii. Spółka nie chce na razie ujawniać szczegółów prowadzonych rozmów handlowych.
– Zanim dojdzie do zakupu nowej ropy przez LOTOS, technolodzy analizują charakterystykę ropy (tzw. assay) – czy jej przerób jest możliwy i opłacalny w aktualnej sytuacji rynkowej. Nie chodzi tylko o cenę surowca, ale też o to, ile wartościowych produktów można z niego uzyskać. Niekiedy nawet droższa w zakupie ropa naftowa może być per saldo bardziej opłacalna w przerobie na bardziej wartościowe produkty. Inżynierowie przygotowują taki plan produkcji, dzięki któremu rafineria wykorzystuje maksymalnie wszystkie walory surowca, a zminimalizuje efekty związane z jej niekorzystnymi właściwościami – powiedział dla portalu trojmiasto.pl Krzysztof Kopeć z biura prasowego Grupy LOTOS.
Dywersyfikacja dostaw jest dla LOTOS-u bardzo istotna, ponieważ w ten sposób spółka chce wzmacniać bezpieczeństwo Polski w sektorze energii. W ubiegłym roku do gdańskiej rafinerii trafiło 2 mln baryłek (prawie 300 tys. t) irańskiej ropy. Do Naftoportu na mocy porozumienia pomiędzy Grupą Lotos S.A. oraz National Iranian Oil Company (NIOC) przywiozły ją tankowce Atlantas i Calida. W tym roku LOTOS także zamówił ropę z Iranu – tym razem milion baryłek.
Rafineria w Gdańsku była projektowana pod przerób gatunków ropy pochodzących z Bliskiego Wschodu. W latach 80. i 90. przerobiła w sumie ok. 75 mln baryłek (ponad 10 mln ton) ropy irańskiej.
Obecnie LOTOS przerabia ropę głównie z Rosji, z własnego wydobycia z Bałtyku przez LOTOS Petrobaltic, oraz z kopalni Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Lubiatowie. Z zagranicznych źródeł, oprócz ropy rosyjskiej i irańskiej, rafineria przerabiała też tę z Morza Północnego, Bliskiego Wschodu czy z Kolumbii. Stany Zjednoczone mają być zatem kolejnym kierunkiem dywersyfikacji dostaw.
Z 2 mln baryłek ropy LOTOS może wyprodukować 61,5 mln litrów benzyny i 116 mln litrów oleju napędowego. Taką ilością paliwa jednorazowo można zatankować do pełna 3,2 mln samochodów osobowych, czyli tyle, ile jest zarejestrowanych aut w całym województwie mazowieckim.
Grupa LOTOS jest drugim co do wielkości w Polsce koncernem naftowym, zajmującym się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej, jej przerobem oraz sprzedażą hurtową i detaliczną wysokiej jakości produktów naftowych. Ma ponad 30 proc. udział w rynku hurtowym paliw i prawie 10 proc. w rynku sprzedaży detalicznej.
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries