• <
KONGSBERG_2023

LNG paliwem dla polskiej gospodarki. Skorzystają na tym stocznie

Patrycja Cybulska

04.10.2016 22:43 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki LNG paliwem dla polskiej gospodarki. Skorzystają na tym stocznie

Partnerzy portalu

LNG paliwem dla polskiej gospodarki. Skorzystają na tym stocznie - GospodarkaMorska.pl

Gaz LNG (Liquefied Natural Gas), czyli ekologiczne paliwo, coraz bardziej popularny na całym świecie. O korzyściach wynikających z jego użycia i planach na przyszłość mówili uczestnicy debaty „Perspektywy rozwoju rynku LNG w Polsce”, zorganizowanej w Gdańsku przez Grupę LOTOS oraz Regionalną Izbę Gospodarczą Pomorza.

– LOTOS Kolej, nasza spółka zależna, to drugi największy w Polsce przewoźnik kolejowy, mający ok. 11 proc. rynku. Z czego gros przychodów uzyskuje spoza grupy kapitałowej LOTOS. Ta spółka jest zainteresowana logistyką paliw gazowych. Druga nasza spółka LOTOS Asfalt, która zajmuje się bunkrowaniem statków, również byłaby zainteresowana bunkrowaniem paliwem LNG. Jest tu cały szereg synergii – mówi Przemysław Marchlewicz, wiceprezes Grupy LOTOS.

Zdaniem Sławomira Halbryta, prezesa Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza, LNG to szansa dla rozwoju Pomorza.

– Na dzisiaj LNG ma bardzo dobra perspektywę rozwoju, prognozy sięgają 2030 roku. Na pewno skorzystają na tym m.in. stocznie, porty oraz średnie przedsiębiorstwa z branży projektowej, badawczo-rozwojowej, automatyki oraz IT – mówi Sławomir Halbryt, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

Wiceprezes Grupy LOTOS zapowiedział, że w prognozach związanych z wykorzystaniem LNG, LOTOS bierze pod uwagę stocznie.

– Przemysł stoczniowy produkuje nowoczesne statki, my dostarczamy paliwo. Chcemy, by bunkrowanie paliwem LNG odbywało się w naszych stoczniach. Rozmawialiśmy o różnych opcjach strategicznych, rozwojowych wokół rynku LNG w Polsce, czyli zarówno wokół bunkrowania statków, jak i morskich technologii stoczniowych. Terminal LNG działa w Świnoujściu, ale pierwsze bunkrowania (załadowywania) statków miały miejsce na Pomorzu. Tutaj jest ok. 80 proc. obrotu portowo-morskiego w Polsce. W związku z tym perspektywy rozwoju dla nas jako regionu są duże – mówi Marchlewicz.

Marchlewicz zastrzegł jednak, że dla Grupy Lotos „rozmowa o LNG to cały czas jest jedna z opcji strategicznych”. Wiceprezes Grupy LOTOS dodał także, że obecnie Grupa LOTOS nie rozważa kupna statku do przewozu LNG lub partycypowania w jego zakupie.

Pionierska dostawa

We wrześniu spółka LOTOS Asfalt i PGNiG Obrót Detaliczny dostarczyły LNG jako paliwo żeglugowe do zbiorników nowoczesnego budowanego w Stoczni Remontowa Shipbuilding statku typu PSV (Platform Supply Vessel) SIEM HARMONY. Pozwoliło to na przeprowadzenie prób morskich jednostki przed oddaniem jej do użytku. Cysterny odebrały gaz z Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego i przetransportowały go do stoczni w Gdańsku. Było to pierwsze tego typu przedsięwzięcie logistyczne w Polsce i jednocześnie efekt współpracy  LOTOSU i spółki PGNiG.

LNG jest obecnie najczystszym paliwem używanym w żegludze. Na szczególną uwagę zasługują właściwości LNG, które w kontakcie z powietrzem odparowuje i szybko znika w atmosferze, nie pozostawiając osadów na wodzie. Z tego powodu, nawet w przypadku rozszczelnienia zbiornika, nie będzie stanowić zagrożenia dla środowiska. To bezpieczne i zarazem ekologiczne paliwo. Statki wykorzystujące je do napędu są najbezpieczniejszymi jednostkami pływającymi.

– LOTOS Asfalt dywersyfikuje dostawy paliw żeglugowych na rynek, który dzisiaj od dostawców oczekuje wprowadzania paliw alternatywnych, niskosiarkowych. To nowy, wręcz pionierski, a zarazem innowacyjny kierunek naszej działalności handlowej. To, co dziś robimy, sygnalizuje rynkowi, że do stałej oferty wprowadzamy paliwo żeglugowe LNG z możliwością dostawy we wszystkich portach w Polsce – podkreśla Piotr Przyborowski, prezes zarządu LOTOS Asfalt.

Bezpieczeństwo energetyczne

– Uruchomienie terminala LNG w Świnoujściu to istotny krok w kierunku wzmocnienia bezpieczeństwa narodowego w sektorze energii. By skorzystała na tym również polska gospodarka, możemy wykorzystać pozycję rynkową oraz infrastrukturę LOTOSU i wspólnie poszukiwać synergii z innymi spółkami skarbu państwa oraz całymi gałęziami przemysłu – mówi Robert Pietryszyn, prezes Grupy LOTOS.

Jak czytamy w komunikacie prasowym Grupy LOTOS, dzięki realizacji Korytarza Północnego Polska miałaby szanse pozyskać gaz z Norwegii. Z kolei wykorzystanie tzw. jednostki FSRU (Floating Storage Regasification Unit) otwiera przed naszym krajem możliwość pozyskania gazu drogą morską od dostawców z całego świata. Wykorzystanie jednostki FSRU uzupełniłoby zdolności regazyfikacyjne terminala w Świnoujściu, nawet po jego ewentualnej rozbudowie.

Ekonomia i ekologia

LNG jako paliwo wykorzystuje się także w ciężkim transporcie drogowym oraz transporcie miejskim. Tak dzieje się m.in. w Stanach Zjednoczonych, gdzie równolegle rozwija się odpowiednią infrastrukturę do tankowania gazu w postaci skroplonej. A za wykorzystaniem LNG przemawiają głównie aspekty ekologiczne i ekonomiczne.

– Polska zużywa dziś ok. 16 mld m3 gazu ziemnego rocznie. Przez terminal w Świnoujściu możemy obecnie sprowadzić 5 mld m3 błękitnego paliwa. Pozostaje więc luka, szczególnie, gdy weźmiemy pod uwagę potrzeby dywersyfikacyjne innych krajów Europy Centralnej, nie tylko nasze – mówi Halbryt.

Jego zdaniem, Polska, a przede wszystkim Pomorze, mają szanse stać się centrum dystrybucji gazu dla takich krajów jak Czechy, Słowacja, Węgry i Ukraina, która w ubiegłym roku zużyła ok. 40 mld m3 gazu.

Grupa LOTOS jest drugim co do wielkości w Polsce koncernem naftowym zajmującym się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej, jej przerobem oraz sprzedażą hurtową i detaliczną wysokiej jakości produktów naftowych. Koncern ma ponad 30 proc. udział w rynku hurtowym paliw i prawie 10 proc. w rynku sprzedaży detalicznej.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.