Stocznia CRIST jest znana z realizacji projektów specjalistycznych. Najnowszym z nich jest statek NB 617 Maaskant do połowu skorupiaków - tzw. Muszlowiec - Shell Fish Dredger.
To wąska jednostka, charakteryzująca się wyjątkowo płytkim zanurzeniem. Operuje na niewielkich, specyficznych dla Holandii akwenach. Parametry jednostki są tak dostosowane, by mieściła się ona w wąskim kanale stworzonym specjalnie dla potrzeb hodowli. Proces połowowy polega na pompowaniu wody z dna akwenu do wnętrza ładowni. Po odfiltrowaniu wody, owoce morza pozostają w ładowni, gdzie są płukane i umieszczane w pojemnikach.
Ze względu na swoją specyfikę, statki tego typu nie są używane praktycznie w żadnym innym sektorze gospodarki morskiej. Holandia słynie z uprzemysłowionej hodowli owoców morza. Statek został zrealizowany dla holenderskiego armatora Maaskant Shipyards.
Wykonanie konstrukcji tego typu nie jest niczym nowym dla CRIST. Kilka lat temu polska stocznia dostarczyła holenderskiemu odbiorcy kilka podobnych jednostek.
Wodowanie odbyło się w sobotę 2 maja, jednak ze względu na warunki atmosferyczne (silny wiatr) holowanie do portu macierzystego miało miejsce w niedzielny poranek.
Dane techniczne jednostki
długość: 43,19 m
szerokość: 9 m
głębokość: 3,3 m
zanurzenie: 1 m
*************************************
Stocznia CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. Głównymi udziałowcami stoczni są dwie osoby fizyczne oraz fundusz inwestycyjny. Spółka realizuje swoją działalność w Gdyni przy ulicy Czechosłowackiej. W trakcie ponad dwudziestoletniej działalności CRIST osiągnął pozycję czołowego producenta wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców.
Stocznia koncentruje swój rozwój wokół rynku offshore oraz budowy specjalistycznych statków i konstrukcji do obsługi nie tylko farm wiatrowych, ale także platform wiertniczych i innych instalacji dla przemysłu morskiego.
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek
Dzięki systemowi smarowania powietrzem OceanGlide firma Alfa Laval podpisała pierwsze porozumienie o współpracy z koreańską stocznią
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu
W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych
Pojazd rodem z science-fiction ma wzmocnić potencjał ukraińskich sił morskich