• <
KONGSBERG_2023

Duże zamówienie na kadłuby dla nowoczesnych wycieczkowców prawdopodobnie trafi do polskiej stoczni

PMK

10.07.2016 09:30 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Duże zamówienie na kadłuby dla nowoczesnych wycieczkowców prawdopodobnie trafi do polskiej stoczni

Partnerzy portalu

Duże zamówienie na kadłuby dla nowoczesnych wycieczkowców prawdopodobnie trafi do polskiej stoczni - GospodarkaMorska.pl

Działający w Norwegii przewoźnik promowy Hurtigruten złożył w stoczni Kleven zamówienie na budowę dwóch wycieczkowców ekspedycyjnych z wysoką klasą lodową. W procesie budowy statków może wziąć udział także polska stocznia.

Z nieoficjalnych źródeł wiadomo, że Kleven prowadził rozmowy w sprawie budowy całych lub części kadłubów ze stocznią Crist w Gdyni. Niedługo powinne być znane szczegóły i zakres prac, jaki przypadnie polskiej stoczni.  Nie podano dokładnej wartości całego kontraktu, ale zaznaczono, że opiewa on na sumę kilku miliardów koron norweskich.

Początkowo przewoźnik nosił się z zamiarem zamówienia czterech nowych statków. Ostatecznie przedsiębiorstwo zdecydowało się na dwa. W dokumencie zawarto jednak opcję pozwalającą na domówienie dwóch kolejnych. Niezależnie od rozwoju sytuacji, przedstawiciele Hurtigruten już dziś zaznaczyli, że jest to największe zamówienie w historii firmy.

Nowe statki zostały zaprojektowane przez firmę Rolls-Royce we współpracy z norweską firmą Espen Oino, która zajmuje się projektowaniem jachtów. Statki będą miały po 300 kabin. Każdy z nich będzie mógł przyjąć na pokład 600 pasażerów. Jednostki będą mieć po ok. 140 m długości, 23 m szerokości i 5,3 m zanurzenia.

Przedsięwzięcie jest częścią zaplanowanych przez firmę inwestycji w sieć transportową działającą wzdłuż norweskiego wybrzeża. Jak jednak dodaje przedstawiciel firmy, nowe statki powinny być przystosowane zarówno do obsługi norweskich pasażerów na regularnych trasach, jak i przygotowane do wypłynięcia na wody strefy polarnej. Firma zamierza się bowiem również nadal rozwijać na polu rejsów wycieczkowych (w ofercie posiada np. rejsy wokół Grenlandii, na Antarktydę i do wielu innych, często trudno dostępnych zakątków na całym świecie).

To nie był pierwsze zamówienie, które polskim stoczniom zleca norweskie Kleven. W marcu w polskim Partner Shipyard Sp. z o.o. ze Szczecina zwodowano kadłub 116-metrowego superjachtu ekspedycyjnego.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.