Kontenerowiec Bougainville, niedawno oddany do użytku 18-tysięcznik, jest pierwszą jednostką na świecie testującą TRAXENS – inteligentny system łączący kontenery.
System TRAXENS polega na wprowadzeniu na pokład specjalnych, inteligentnych kontenerów, które są w stanie przesyłać informacje między sobą, a potem do głównego biura CMA CGM w Marsylii. System w czasie transportu zbiera ogrom informacji, m.in.: czas, lokalizację, temperaturę, wilgotność, wibracje, uderzenia, próby kradzieży w każdym z kontenerów.
Według francuskiego armatora takie rozwiązanie jest dużym atutem dla klientów, firm ubezpieczeniowych i urzędów celnych. To także ułatwienie w transporcie zamrożonych towarów, gdyż dzięki systemowi da się zdalnie zmieniać temperaturę w kontenerze. CMA CGM do spółki z firmą Traxens, w której ma udziały, zamierzają promować tę technologię na całym świecie.
Bougainville jest największym statkiem (ładowność 18 tys. TEU) we flocie francuskiego przewoźnika. Ma 400 metrów długości oraz 54 metry szerokości. Kontenerowiec może się też pochwalić dużą wydajnością: emituje tylko 37g CO2 na kilometr (z każdego kontenera) a jego efektywność energetyczna jest trzy razy większa niż statków sprzed 10 lat.
Kontenerowiec powstał w koreańskiej stoczni Samsung. Swoją nazwę zawdzięcza francuskiemu odkrywcy Louis-Antoina de Bougainvill, który jako pierwszy Francuz poprowadził rejs dookoła świata w XVIII wieku.
CMA CGM cały czas inwestuje w nowe statki. Tylko w tym roku armator zakontraktował sześć nowych jednostek o nośności 14 tys. TEU każda. Zamówienie otrzymała południowokoreańska stocznia Hyundai Heavy Industries Ulsan (HHI). Statki mają być gotowe na początku 2017 roku.
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego
Grupa OTL z dużym wzrostem z działalności portowej
Greckie stocznie się odradzają. Europejskie walczą o przeżycie. Porównamy siły z Azją na Posidonia 2024
Kandydat na prezydenta Elbląga zapowiada współpracę z Gdańskiem dotyczącą m.in. portów
Van Oord buduje bazę offshorową na Łotwie