pc
Jeden z najszybszych na świecie promów pasażersko-samochodowych ochrzczony w Chinach. Jednostka zamówiona przez szwedzkiego armatora Rederi AB Gotland w sobotę w Guangzhou otrzymała imię Visborg. To przełomowy statek z chińskiej stoczni Guangzhou Shipyard International (GSI) o wartości ponad miliarda juanów, czyli ok. 145 mln dolarów.
– Jesteśmy bardzo dumni z nowego promu. To ro-pax z jednym z najbardziej zaawansowanych na świecie napędów LNG, co potwierdza wysoką jakość i innowacyjność chińskiego przemysłu stoczniowego. Mam nadzieję, że będziemy mogli zamawiać tutaj więcej takich statków – mówi Ann-Marie Emi Astrom, prezes Rederi AB Gotland.
Visborg ma 200 m długości, 25,2 m szerokości i linię ładunkowa o długości 1 750 m. Prom wyposażony jest w silniki dual fuel (DF), co oznacza, że napędzany jest zarówno LNG, jak i paliwem olejowym. Zapewnia to redukcję emisji spalin niemal do zera. Maksymalna prędkość jednostki to 28,5 w., co sprawia, że jest jednym z najszybszych statków tego typu na świecie.
Prom wykończony jest w wysokim standardzie i, jak podkreślają chińskie media, przypomina luksusowy statek pasażerski. Jednostka ma 10 pokładów. Dla 1 630 pasażerów wyznaczona została strefa rozrywki.
– Prom Visborg to nasz rewolucyjny produkt i pierwszy budowany z takim rozmachem w historii GSI. W lipcu ubiegłego roku stocznia zakończyła modernizację i przeniosła się z miejskiej dzielnicy Liwan w Guangzhou na wyspę Longxue. Zakończona sukcesem budowa promu dla Szwedów stworzyła dla nas dobrą podstawę do tego, by już na stałe budować tego typu jednostki, a do tej pory GSI ma w portfelu największe w Chinach zamówienia na promy ro-pax – mówi Chen Zhongqian, prezes Guangzhou Shipyard International.
Visborg został zaprojektowany przez duńską firmę projektowo-konsultingową OSK-ShipTech A / S, która za pośrednictwem spółki zależnej Steen Friis Design odpowiadała również za projekt wnętrza statku.
Prom zostanie przekazany armatorowi 12 grudnia, w podroż do Europy wyruszy kilka dni późnej – 16 grudnia. Visborg będzie kursował w barwach Destination Gotland między Visby na Gotlandii a portem Oskarshamn.
Visborg jest jednym z dwóch nowych promów, które mają zasilić flotę Destination Gotland. Ta sama chińska stocznia buduje dla tego operatora jeszcze Thjelvar – siostrzany statek LNG, który ma być gotowy jeszcze przed latem przyszłego roku.
Destination Gotland to firma, która powstała w 1998 r. 100 procent udziałów przewoźnika należy do przedsiębiorstwa Rederi Ab Gotland (do 1999 r. 25 procent udziałów posiadała Silja Line). Promy przewoźnika kursują pomiędzy Gotlandią a Oskarshamn i Nynäshamn.
Самое быстрое в мире пассажирское судно "VISBORG" было доставлено своему владельцу - старейшей шведской пассажирской судоходной компании Rederi AB Gotland Group. Доставка была осуществлена 8 декабря. pic.twitter.com/I5IsfpIEqF
— CGTN на русском (@cgtnrussian) 9 grudnia 2018
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries