• <
KONGSBERG_2023

Giganci na morzu: Przemysł offshore – FPSO

10.07.2015 14:29 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Giganci na morzu: Przemysł offshore – FPSO - GospodarkaMorska.pl

Jednym z najnowszych typów jednostek offshore są tzw. FPSO, czyli Pływające Punkty Produkcji, Przechowywania i Załadunku. W odróżnieniu od tradycyjnych platform, FPSO nie są na stałe osadzone na dnie morskim.

Czym są FPSO?

FPSO to wielofunkcyjne jednostki. W zależności od typu odpowiadają za wydobywanie, wstępne oczyszczenie, przechowywanie oraz przeładunek ropy naftowej i gazu. Są w szczególności przydatne na złożach położonych daleko od lądu lub na głębokich wodach. W tych miejscach przesyłanie wydobytych węglowodorów rurociągami jest wysoce nieefektywne. FPSO rozwiązuje ten problem, gdyż może przeładować gaz i ropę bezpośrednio na tankowiec.

Taki przeładunek może następować za pomocą boi przeładunkowej lub bezpośrednio z FPSO na tankowiec. Do bezpośredniego przeładunku używane są tankowce typu shuttle tanker. Pusty tankowiec podchodzi do boi lub FPSO i zostaje zamocowany za pomocą liny okrętowej. Za pomocą pomp FPSO, w ciągu kilkunastu do trzydziestu godzin przetacza ładunek na tankowiec, który po rozłączeniu wiezie ją do portu przeznaczenia. Te jednostki mają jeszcze jedną zaletę: w przypadku wyczerpania się złoża, mogą po prostu przepłynąć w następne miejsce eksploatacji.

Największe i najciekawsze jednostki


Goliat FPSO
– to zarazem najciekawszy i największy dotąd FPSO na świecie. Wyróżnia go okrągły, cylindryczny kształt – zupełnie inny od większości FPSO, które wyglądem przypominają zwyczajne statki. Taki kształt platformy daje właścicielowi – norweskiemu producentowi energii Eni - szereg korzyści, m.in.: większą stabilność, możliwość zasilania jednostki z lądu oraz instalacji bardzo dużej liczby podnośników.

Ta rekordowa jednostka powstała w południowokoreańskiej stoczni Hyundai. Będzie to pierwsza platforma wiertnicza na norweskich wodach Morza Barentsa. Operatorem obiektu oprócz Eni (65 proc. udziałów) będzie Statoil. Złoże ocenia się na 20,5 mln ton ropy. Goliat FPSO o średnicy 112m i wysokości 75m jest w stanie przechowywać do miliona baryłek ropy naftowej dziennie, a specjalny kształt walca pozwala jednostce funkcjonować nawet w ekstremalnych warunkach pogodowych.

BW Pioneer FPSO – to z kolei jednostka zdolna operować na najgłębszych wodach. BW Pionner obecnie jest zakotwiczony na głębokości aż 2,6 km pod wodą na Zatoce Meksykańskiej. Wybudowała go singapurska stocznia Keppel Shipyard Tuas na zlecenie armatora Petrobras Americas.

Co ciekawe to jeden z obiektów offshore, który powstał wskutek konwersji z tradycyjnego tankowca. Jednostka mierzy 241 metrów długości i 42 metry szerokości. Jest wyposażona w specjalny system kotwiczenia, który umożliwia szybkie odłączenie się statku od dna morskiego w przypadku trudnych warunków atmosferycznych.

Prelude FLNG
– co prawda ta jednostka nie jest jeszcze ukończona (pozostała doposażenie), ale już nosi miano największej w historii jednostki offshore. W grudniu w koreańskiej Samsung Heavy Industries odbyło się już wodowanie kadłuba tego giganta należącego do Shella. Prelude jest jednostką FLNG, czyli FPSO przystosowanym do skraplania gazu ziemnego.

Statek ma 488 metrów długości, 74 szerokości, waży około 600 tys. ton. i jest jednym z najdroższych projektów morskich w historii.Obecnie trwają na nim prace wyposażeniowe, jednostka wejdzie do eksploatacji na złożach koło Australii w 2017 roku. Taki specjalistyczny statek będzie mógł roczne wytwarzać do 3,6 mln ton LNG. Według projektu, instalacja do skraplania gazu ziemnego zajmie tylko czwartą część powierzchni lądowego terminala o takiej wydajności. Koszt budowy "Prelude" szacuje się na około 8 mld funtów.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.