• <
KONGSBERG_2023

Energomontaż Północ-Gdynia wykona kluczowy element nowoczesnego statku do układania rurociągów

pc

29.11.2018 12:56 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Energomontaż Północ-Gdynia wykona kluczowy element nowoczesnego statku do układania rurociągów

Partnerzy portalu

Energomontaż Północ-Gdynia wykona kluczowy element nowoczesnego statku do układania rurociągów - GospodarkaMorska.pl

Energomontaż Północ-Gdynia wykona kluczowy element nowoczesnego statku do układania rurociągów. Mowa o jednostce Seven Vega dla armatora Subsea 7. Jak poinformowała w mediach społecznościowych spółka z Gdyni, kontrakt w tej sprawie z brytyjskim klientem Royal IHC podpisano 13 września. Statek ma być gotowy w pierwszej połowie 2020 r.

Dla Energomontażu Północ-Gdynia to pierwsza umowa na rynku brytyjskim. Podpisano ją „po dogłębnych audytach technicznych i HSE, wykazujących bezkompromisową jakość EPG, możliwości i długoterminowe zaangażowanie w bezpieczeństwo” – podała spółka. Jej zadaniem będzie wyprodukowanie tzw. Reel Lay Tower, czyli specjalistycznej wieży do układania rurociągów.

Statek Seven Vega został zamówiony w 2017 r. To jednostka typu reel-lay, będzie miała 149,2 m długości, 33 m szerokości, 13 m wysokości i 8,3 m zanurzenia. Jej nośność to 10 800 t. Statek będzie mógł instalować rurociągi na głębokości nawet 3 000 m. Pokład główny będzie miał 800 m2 i maksymalną wytrzymałość 10 t/m2. Zostanie wyposażony m.in. w: system monitorowania Kongsberg HMS 100 do obsługi śmigłowców, główny żuraw z kompensacją wysokości (AHC) o unosie 250 t, pomocnicze żurawie pokładowe o unosie 50 t i 15 t oraz górny żuraw o unosie 20 t. Jednostka jednorazowo będzie mogła zabrać na pokład 7 200 t przewodów. Zostanie również wyposażona w dwie 325-tonowe wciągarki i windy. Seven Vega będzie miał 3 silniki główne o maksymalnej mocy 3 500 kW każdy. Zostanie na nim wykorzystany system dynamicznego pozycjonowania (DP) Kongsberg Class-III, który umożliwi mu dokładne pozycjonowanie i manewrowanie w trudnych warunkach. Maksymalna prędkość statku to 13 w. Na pokładzie pomieści 120 osób.

Jak podaje Royal IHC, wiodący na świecie system układania rurociągów, opracowany specjalnie dla statku Seven Vega, jest bezpieczny dla załogi, elastyczny i wydajny operacyjnie. Realizację projektu poprzedziły badania przeprowadzone w ośrodku MARIN.

Systemy nautyczne i elektryczne na jednostkę dostarczą Croonwolter&dros and Bakker Sliedrecht. Zespoły prądotwórcze wykona Hundai, a pędniki Wärtsilä. Produkcja żurawia głównego AHC zajmie się Huisman.

Stępkę pod budowę nowoczesnego statku Seven Vega położono w lipcu tego roku w stoczni Krimpen aan den IJssel w Holandii. Jednostka zastąpi statek Sesea Navica Subsea, ktory wkrótce zostanie wycofany z eksploatacji.

Energomontaż-Północ Gdynia SA z grupy MARS Shipyards & Offshore specjalizuje się w produkcji dla sektora offshore. Spółka ma w swym portfolio szereg projektów związanych z wykonywaniem konstrukcji służących do wydobywania surowców z dna morskiego, modułów platform wiertniczych i wydobywczych, konstrukcji podwodnych, a także elementów do morskich farm wiatrowych. EPG dostarczał konstrukcje na takie projekty jak: Moho Nord (podwodne konstrukcje do eksploatacji złoża ropy położonego 75 km od wybrzeży Konga), Helix Q5000 (prefabrykacja wieży na platformę interwencyjną do obsługi podwodnych odwiertów) czy Aasta Hansteen (prefabrykacja urządzeń do zamocowania platformy wydobywczej do pola gazowego na Norweskim Szelfie Kontynentalnym). Niewątpliwym atutem firmy, obok doświadczonych i kompetentnych pracowników, jest nowoczesne, rozbudowane zaplecze produkcyjne. EPG dysponuje nowoczesną halą o powierzchni 2,4 tys. metrów kwadratowych wyposażoną w specjalistyczne maszyny, takie jak największa w rejonie Morza Bałtyckiego obrabiarka karuzelowa, walce do zwijania blach o grubości do 150 mm czy słupowysięgniki i automaty do spawania, które zapewniają najwyższą jakość wykonywanych produktów.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.