mk
Włoska grupa Fincantieri sfinalizowała umowę kupna od skarbu państwa Francji 50 proc. udziałów w stoczni STX France za 59,7 mln euro.
Wcześniej podpisano też umowę o oficjalnym kupieniu przez skarb państwa poprzez Agencję Udziałów Skarbu Państwa (APE) dwóch trzecich udziałów w STX France od większościowego akcjonariusza z Korei. Francja wykorzystała w ten sposób zastrzeżone prawo pierwokupu.
We wrześniu 2017 oba kraje podpisały w tej sprawie porozumienie na szczycie w Lyon.
Zgodnie z umową, stocznia STX z Saint-Nazaire będzie własnością francuskiego skarbu państwa i Fincantieri w proporcji 50:50, ale Francuzi odstąpili Włochom efektywną kontrolę nad kierowaniem stoczni gwarantując sobie ochronę interesów dzięki pożyczeniu firmie z Triestu 1 proc. udziału.
TX France to spółka-córka koreańskie koncernu przemysłowego STX. Położona jest we francuskim Saint-Nazaire. Dotąd 66,6 proc. akcji należy właśnie do Koreańczyków, pozostała część była własnością francuskiego rządu. Obecnie posiada on ok. 30 proc. akcji.
To jedna z największych stoczni na świecie, specjalizujących się w budowie dużych wycieczkowców. W ostatnich latach jej dok opuścił między innymi Harmony of The Seas Royal Caribbean Company, seria jednostek dla Celebrity Cruises i Norwegian Epic - trzeci największy liniowiec świata. Stocznia realizuje też projekty militarne. Ich udziałem jest budowa między innymi dwóch desantowców dla rosyjskiej marynarki.
- Zakup STX France z pewnością wzmocni Fincantieri jako lidera w segmencie budowy wycieczkowców, a w średniej perspektywie poprawi także podstawową działalność stoczni. Po zakończeniu transakcji Włosi będą mieli 60 proc udziałów w tym segmencie - zapowiedział analityk z Banca IMI.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza