pc
EFRA nabiera tempa. Do Gdańska dotarły kolejne elementy instalacji HVDU, czyli destylacji hydrokwasu, budowanej obecnie przez LOTOS. Tym razem na statku Traveller przypłynęły trzy zbiorniki: 2 o wadze 270 t każdy i jeden 140-tonowy.
Operacja rozładunku w Porcie Gdańsk rozpoczęła się w piątek. Najpierw aparaty zostały przeładowane ze statku na barkę. Następnie popłynęły do nabrzeża LOTOS-u, by stamtąd już drogą lądową przetransportować je na miejsce przeznaczenia.
Statek Traveller, na którym przypłynęły zbiorniki, ma 100 m długości, 20 m szerokości oraz 6 m zanurzenia. Jego nośność to 8 729 t. Jednostka została zbudowana w 2000 r.
To już kolejny taki ładunek dla gdańskiego koncernu. W styczniu do LOTOS-u przypłynął największy i najcięższy aparat projektu EFRA - kolumna instalacji HVDU.
Innowacyjny projekt
Instalacja HVDU będzie przetwarzała pozostałości z przerobu ropy naftowej, tzw. hydrowaks, który powstaje w instalacji hydrokrakingu. Maksymalnie ma to być 95 t/h wsadu, czyli ponad 800 tys. t/rok. Jak szacuje Grupa LOTOS, wartość tej instalacji to ok. 36 mln euro, czyli ok. 150 mln zł. Jej budowa ma zakończyć się w styczniu 2018 r.
– Jednym z naszych najważniejszych zadań jest aktywne podejście do tworzenia innowacyjnych rozwiązań w ramach całej grupy kapitałowej i takie stwarza realizowany Projekt EFRA. To ogromne technologiczne przedsięwzięcie stanowi integralną część strategii LOTOSU na lata 2017-2022. Realizacja tej inwestycji jest obecnie dla nas priorytetem ze względu na wielkość, opłacalność i nowe możliwości rozwoju – podkreśla Mateusz Aleksander Bonca, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. strategii i rozwoju Grupy LOTOS S.A.
Projekt EFRA został zainaugurowany na początku 2015 r. Obejmuje budowę kompleksu powiązanych ze sobą instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej. Dzięki nim rafineria LOTOS-u wyprodukuje rocznie do 300 tys. t koksu i 900 tys. t dodatkowych paliw. Realizacja tego projektu ma podnieść modelową marżę rafineryjną o ok. 2 dolary na każdej baryłce ropy.
Najważniejsze obiekty, które składają się na nowy ciąg technologiczny to instalacje: Opóźnionego Koksowania (DCU), Produkcji Wodoru (HGU), Hydroodsiarczania Benzyny z Koksowania (CNHT), mycia LPG (LPGTU), logistyki i magazynowania koksu (CS-LF) oraz Destylacji Hydrowaxu (HVDU).
Wartość projektu EFRA to 2,3 mld zł. Dzięki jego realizacji gdański LOTOS stanie się najnowocześniejszą rafinerią w UE.
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek
Dzięki systemowi smarowania powietrzem OceanGlide firma Alfa Laval podpisała pierwsze porozumienie o współpracy z koreańską stocznią
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu
W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych
Pojazd rodem z science-fiction ma wzmocnić potencjał ukraińskich sił morskich