• <
KONGSBERG_2023

Demony prędkości. Najszybszy statek świata napędzają turbiny jak z samolotu (wideo)

Paweł Kuś

05.07.2016 09:51 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Demony prędkości. Najszybszy statek świata napędzają turbiny jak z samolotu (wideo)

Partnerzy portalu

Demony prędkości. Najszybszy statek świata napędzają turbiny jak z samolotu (wideo) - GospodarkaMorska.pl

Rozpoczynamy letni cykl traktujący o najszybszych statkach i okrętach na świecie. Na pierwszy rzut idzie prom Francisco - najszybsza jednostka komercyjna na świecie, która może się poruszać z prędkością 58 węzłów (107 km/h).

Statek został zbudowany w 2013 roku w stoczni Incat w Australii. Swoje imię otrzymał na cześć urzędującego papieża - Franciszka. Jednostka pływa stale na trasie z Buenos Aires w Argentynie do urugwajskiego Montevideo.

Kadłub statku jest wykonany z dwóch smukłych, aluminiowych kadłubów połączonych częścią pomostową. Każdy kadłub jest podzielony na dziewięć wentylowanych, wodoszczelnych przedziałów podzielonych poprzecznymi grodziami. Dwa przedziały w każdym kadłubie działają jako zbiorniki paliwa z dodatkową komorą.

Francisco jest zasilany przez dwie turbiny 59.000 HP GE LM2500, bardzo podobne do tych instalowanych na samolocie Boeing 747. Tyle że jednostka może być napędzana ekologicznym paliwem LNG. Napęd jednostki jest dziełem fińskiej Wartsili: są to dwa waterjety zdolne rozpędzić jednostka do prawie 110 km/h.

Czyni to z promu najszybszy statek na świecie. Szybsze są tylko małe łódki, ale one nie potrafią zabrać ze sobą ponad tysiąca pasażerów i 150 samochodów.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.