Paweł Kuś
Z roku na rok współpraca biznesowa między podmiotami gospodarki morskiej z Polski i Norwegii coraz bardziej się zacieśnia. Tendencja ta jest widoczna szczególnie w obszarach związanych z nowoczesnymi technologiami, realizacjami wysokiej jakości projektów, a także ochroną środowiska głównie w sektorach offshore i rybołówstwa.
Norwegia jest najważniejszym partnerem w polskim przemyśle stoczniowym, co najlepiej wyraża się w liczbach: wartość polskich produktów i usług stoczniowych wytwarzanych dla odbiorców w Norwegii osiągnęła w 2013 r. 1,2 mld dol., a jej udział stanowi 43 proc. wartości polskiego eksportu do tego kraju. Polska branża stoczniowa jest też liderem w imporcie wyrobów i usług z Norwegii. Ich wartość w 2013 r. osiągnęła 730 mln dol., co stanowi ok. 38 proc. wartości importu z tego kraju. W niektórych polskich stoczniach ponad połowę dochodu generuje współpraca z Norwegią.
Znaczenie polsko – norweskiej współpracy biznesowej w zakresie gospodarki morskiej było wielokrotnie podkreślane podczas Międzynarodowych Targów Morskich BALTEXPO, których organizatorzy znani są z zaangażowania w działania mające na celu wspieranie i rozwój tej współpracy. Jedną z takich inicjatyw jest organizowane podczas drugiego dnia tegorocznej edycji BALTEXPO spotkanie przedstawicieli polskich i norweskich klastrów i organizacji związanych z przemysłem morskim.
- Polska jest jednym z najważniejszych partnerów Norwegii w biznesie morskim i od dobrych kilkunastu lat – stwierdził Kjell Arne Nielsen, dyrektor polskiego oddziału Innovasjon Norge, norweskiej rządowej agencji zajmującej się promocją innowacyjności w gospodarce. - Teraz nie musimy już się skupiać na kontaktach handlowych między sobą, bo te są od dawna już scementowane. Powinniśmy raczej wspólnie tworzyć innowację, inwestować w rozwój – ocenia Nielsen.
Kejll Arne Nielsen Norwegian poprowadził na Baltexpo 2015 Polish Advanced Maritime and Offshore Design, Engineering and Production Networking Event – specjalne wydarzenie, którego celem było stworzenie platformy kooperacyjnej i maksymalne ułatwienie kontaktów biznesowych pomiędzy podmiotami zrzeszonymi w klastrach i organizacjach polskiej i norweskiej gospodarki morskiej. Podczas panelu odbyły się krótkie prezentacje zaproszonych klastrów (norweskich i polskich), prezentacje możliwości finansowania – m. in. unijnych funduszy strukturalnych, programów Horizon 2020 i MAROFF.
Horyzont 2020 to największy w historii program finansowania badań naukowych i innowacji w Unii Europejskiej. Jego budżet w latach 2014-2020 wynosi prawie 80 mld euro. Polskie i norweskie firmy z branży morskiej mogłyby dzięki temu uzyskać finansowanie całych projektów badawczo-rozwojowych: od koncepcji naukowej, poprzez etap badań, aż po wdrożenie nowych rozwiązań, produktów czy technologii. Wspólne projekty mogłyby też ubiegać się o pieniądze z norweskiego programu Maroff wspierającego innowacje.
- Innowacje są obecnie najważniejsze w biznesie. Szkoda byłoby nie wykorzystać tak silnej współpracy między naszymi sektorami do konkurowania na światowym rynku. Korzyści są dla obu stron – przekonuje Kjell Arne Nielsen.
Całość wydarzenia zakończyła moderowana dyskusja panelowa dotycząca wspólnych obszarów zainteresowania dla obecnej i przyszłej współpracy międzyklastrowej, a także spotkanie networkingowe B2B dla przedstawicieli podmiotów zrzeszonych w klastrach. Przyszłość pokaże, czy z tych rozmów wynikną nowe projekty.
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"