oprac. MN
BAE Systems potwierdziło, że pierwsze cięcie blach na nowe okręty Typ 26 Global Combat Ship dla brytyjskiej Royal Navy (Królewskiej Marynarki Wojennej) odbędzie się w Glasgow w lecie 2017 r., zależnie od ostatecznych negocjacji kontraktu z brytyjskim Ministerstwem Obrony (MOD).
Podczas wizyty w stoczni BAE Systems w Glasgow Sekretarz Obrony Michael Fallon powiedział: "Wspierany przez rosnący budżet Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii, program Typ 26 zapewni dostawy nowej generacji okrętów dla naszej Królewskiej Marynarki Wojennej, z korzyścią dla podatników. Dzięki zaangażowaniu rządu Wielkiej Brytanii utrzymane zostaną setki wysokokwalifikowanych miejsc pracy w przemyśle stoczniowym w Clyde przez co najmniej dwie dekady i setki innych w łańcuchu dostaw w całej Wielkiej Brytanii".
Odnosząc się do tej ważnej informacji, Ian King, prezes BAE Systems, powiedział: "Dzisiejsza zapowiedź daje solidne podstawy dla rozwoju
przemysłu stoczniowego w naszych zakładach w Szkocji przez następne dwie dekady. To wotum zaufania dla możliwości naszych pracowników w zakresie projektowania, budowy, integracji i wprowadzenia do służby nowych okrętów".
Rząd Wielkiej Brytanii zobowiązał się do zakupu ośmiu nowoczesnych okrętów ZOP (zwalczania okrętów podwodnych) Typ 26 Global Combat Ship w swoim Strategicznym Przeglądzie Obrony i Bezpieczeństwa z 2015 r., i do dziś zainwestował w ten program łącznie 1,9 mld GBP. Złożono już zamówienia produkcyjne na główne zespoły dla pierwszych trzech okrętów, zapewniające postęp w programie ich kompletnej budowy w Glasgow. Obecnie łańcuch dostaw obejmuje 27 firm z Wielkiej Brytanii, współpracujących z BAE Systems w ramach dostawy okrętów Typ 26. Produkują instalacje dla uzbrojenia przeciwlotniczego, turbiny gazowe, silniki elektryczne i systemy napędowe.
BAE Systems otrzymało także kontrakt na produkcję Morskiego Systemu Ostrzału pośredniego (MIFS), obejmującego armatę okrętową Mk 45 Mod 4, kal. 5 cali 127 mm), o lufie długości 62 kalibrów, dla pierwszych trzech okrętów Typ 6, a Ministerstwo Obrony anonsowało podpisanie umowy z MBDA na dostawę pocisków przeciwlotniczych Sea Ceptor.
Okręty Typ 26 Global Combat Ship będą światowej klasy jednostkami ZOP zwalczania okrętów podwodnych), które zastąpią fregaty Typ 23. Będą zdolne o operowania na całym globie i wykonywania szerokiego wachlarza zadań, od działań wojennych o dużej intensywności, do pomocy humanitarnej, zarówno ziałając samodzielnie, lub jako część grupy zadaniowej.
Dzisiejsze oświadczenie daje BAE Systems i rządowi Wielkiej Brytanii pewność co do dalszego promowania eksportu okrętów Typu 26 Global Combat Ship dla marynarek wojennych innych krajów na całym świecie, mających podobne wymagania, w tym Kanady i Australii.
Na dobrej drodze są również plany sfinalizowania kontraktu na budowę dwóch kolejnych morskich okrętów patrolowych (OPV), które rząd zobowiązał się zamówić w Strategicznym Przeglądzie Obrony i Bezpieczeństwa, zapewniając ciągłą produkcję okrętów w Glasgow do czasu realizacji programu Typ 26.
Pierwsze trzy okręty OPV typu River są już budowane w zakładach BAE Systems w Glasgow. Budowa pierwszej jednostki, HMS FORTH, rozpoczęła się w październiku 2014 r., drugiej, HMS MEDWAY - w czerwcu 2015 r., natomiast HMS TRENT - w październiku 2015 r.
Konstrukcja OPV opiera się na budowanych dla Królewskiej Marynarki Wojennej okrętach OPV typu River i ich wariantach, które są już eksploatowane przez Brazylię i Tajlandię. Inżynierowie z BAE Systems zmodyfikowali projekt, aby sprostać wymaganiom Królewskiej Marynarki Wojennej w celu wsparcia interesów brytyjskich w kraju i za granicą. Nowe okręty OPV typu River będą zdolne do operowania na całym świecie i wykonywania patroli oceanicznych.
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
Nowa lokalizacja firmy Roxtec
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego
Optonaval nawiązuje współpracę z Damen Naval przy budowie niemieckich fregat nowej generacji
Rozpoczyna się budowa trzeciego, atomowego okrętu podwodnego dla Francji