pc/PAP
11 tys. ton bojowych gazów chemicznych zatopionych na dnie Morza Bałtyckiego podczas II wojny światowej w pobliżu wyspy Bornholm może zagrażać budowie gazociągu Nord Stream 2 – informuje portal biznesalert, cytując duński dziennik Jyllands Posten. Jak wynika z raportu przygotowanego przez jedną z norweskich firm na zlecenie Nord Stream 2 AG, ryzyko jest jednak znikome, ponieważ konsorcjum podczas budowy gazociągu będzie omijać to miejsce.
– Amunicje i chemikalia niosą pewne obawy – napisała w raporcie, do którego dotarła duńska gazeta, jedna z norweskich firm współpracująca z rosyjskim koncernem. Jak informuje portal biznesalert, kwestia ta może być brana pod uwagę przez duński rząd, który nie wydał jeszcze decyzji w sprawie przebiegu gazociągu Nord Stream 2 przez duńskie morze terytorialne. W ostatnim czasie Dania rozważa wprowadzenie nowych przepisów, które pozwolą odmówić, ze względów bezpieczeństwa i polityki zagranicznej, pozwolenia na budowę podmorskich gazociągów, takich jak Nord Stream 2. Przy czym, zdaniem ekspertów, nawet w przypadku przyjęcia tych przepisów Nord Stream 2 może zostać przekierowany, tak by ominąć wody terytorialne Danii.
Oprócz broni chemicznej z okresu II wojny światowej, pod uwagę brane jest jeszcze jedno zagrożenie. Wykonawca Nord Stream 2 chce bowiem wypłukać rury służące do budowy gazociągu w glutaraldehydzie – trującej substancji chemicznej, która negatywnie wpływa na organizmy wodne i życie człowieka.
Nord Stream 2 to projekt dwunitkowej magistrali gazowej z Rosji do Niemiec przez Morze Bałtyckie, o mocy przesyłowej 55 mld metrów sześciennych surowca rocznie. Gazociąg ma być gotowy do końca 2019 roku. W tym samym roku Rosja zamierza zaprzestać przesyłania gazu rurociągami biegnącymi przez terytorium Ukrainy. Polska, kraje bałtyckie i Ukraina sprzeciwiają się projektowi.
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"