PMK
Przedstawiciele branży stoczniowej i IT zawiązali partnerstwo, którego celem jest powstanie bezzałogowej jednostki pływającej na Bałtyku już za 3 lata i wprowadzenie sieci handlowej opartej na tej technologii do 2025 roku.
Zawiązana spółka otrzymała nazwę One Sea – Autonomous Maritime Ecosystem, a w jej skład wchodzi ABB, Cargotec (MacGregor and Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto oraz Wärtsilä. Firmy dodatkowo wesprze fińska agencja Tekes.
Jednym z głównych założeń, będących częścią tego spółki, jest zainicjowanie pierwszych bezzałogowych połączeń towarowych. Już w 2025 r. powstać ma pierwsze pilotażowe rozwiązanie oparte na tej koncepcji. Gotowy miałyby być wówczas w pełni bezzałogowy system dla Morzu Bałtyckiego. Jeśli uda się zrealizować cel, byłaby to pierwsza na świecie tego typu sieć.
Jak wyjaśnili przedstawiciele Wärtsilä, już dziś należy sobie zdać sprawę z tego, że sztuczna inteligencja, roboty, a także zdalne połączenia stanowią przyszłość branży. Są też kluczowe dla podnoszenia efektywności oraz dalszego obniżania kosztów operacyjnych.
„To ważny i ambitny projekt. Cieszymy się, że jesteśmy jego częścią. Wärtsilä wnosi swoją wiedzę oraz doświadczenie i w pełni wspiera cele, jakie przyświecają projektowi” - powiedział Mikael Simelius, wiceprezes firmy Wärtsilä.
Wśród koperujących firm znajdzie się między innymi Rolls Royce, który już od jakiegoś czasu pracuje nad powstaniem bezzałogowych statków. Nowe wyniki badań prowadzonego przez koncern jasno pokazują, że już niedługo zdalnie sterowane i bezzałogowe statki staną się codziennością.
- To już się dzieje. Teraz pozostaje tylko odpowiedzieć na pytanie, kiedy pierwsza taka jednostka opuści stocznie - powiedział Oskar Levander, wiceprezes ds. innowacji w Rolls-Royce. - Już teraz mamy dostępne technologie, które umożliwiają stworzenie bezzałogowego i autonomicznego statku. W ramach naszego projektu już stworzyliśmy symulację systemu sterowania taką jednostkę. Do końca tej dekady pierwszy wyposażony w nią statek będzie już na wodzie - dodał.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries