Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) naprawdopodobniej udzieli pożyczki finansowej Stoczni Remontową Nauta i Energomontażowi-Północ Gdynia, spółkom należącym do grupy MARS Shipyards & Offshore, które wygrały przetarg na przebudowę platformy Lotosu.
Sprawa z przebudową platformy ciągnie się już od ponad roku. Pierwsza umowa, która opiewała na około 300 mln zł, została podpisana w październiku 2014 r. Lotos wycofał się jednak z kontraktu, co było spowodowane spadkiem cen ropy naftowej. Koncern podważył cel ekonomiczny zagospodarowania złoża B8 na dotychczasowych warunkach. Przetarg powtórzono i pod koniec kwietnia 2015 roku ponownie wybrano ofertę złożoną przez Nautę i Energomontaż. Pojawiły się jednak problemy związane z finansowaniem przedsięwzięcia po obu stronach i jego realizacja znów odsunęła się w czasie.
Jak twierdzi Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy Lotos, prace nad dopięciem umowy trwają. Lotos Petrobaltic jest w trakcie finalizacji potwierdzenia finansowania przebudowy platformy. - Decyzje instytucji finansujących (red. banki) są spodziewane w najbliższym czasie. Aktualnie prowadzone są ustalenia między stronami kontraktu dotyczące uwarunkowań terminu wejścia umowy w życie – skomentował na łamach trojmiasto.pl Marcin Zachowicz. - Moment uruchomienia docelowego wydobycia jest szczegółowo analizowany pod kątem dostępności finansowania oraz z uwagi na aktualne wahania notowań ropy naftowej. Ceny surowca w ciągu ostatniego miesiąca spadły o 25 proc. i są na najniższym poziomie od ostatnich sześciu miesięcy. Nie wykluczamy, że przy utrzymaniu się tego trendu konieczna będzie dalsza optymalizacja kosztowa i operacyjna realizacji projektu B8 – dodał.
Joanna Zakrzewska, rzecznik prasowy agencji, nie mogła ujawnić szczegółów dotyczących zaangażowania ARP. Nieoficjalnie wiemy, że związana będzie z udzieleniem pożyczki wykonawcom przebudowy.
- Ze względu na zobowiązania stron dotyczących zachowania poufności, niestety nie mogę szczegółowo odpowiedzieć na pytania. Natomiast chciałabym podkreślić, że ARP S.A. ma świadomość, jak ważnym projektem jest przebudowa platformy poszukiwawczej Petrobaltic dla polskiej gospodarki. Finansowanie tego typu projektów to ważny element strategii ARP S.A. W przypadku osiągnięcia porozumienia pomiędzy zlecającym a wykonawcami, skutkującego wejściem w życie kontraktu, ARP S.A. najprawdopodobniej uczestniczyć będzie w finansowaniu jego realizacji. Warunki finansowania zostały uzgodnione z obiema stoczniami – skomentowała Joanna Zakrzewska w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl.
Przebudowa platformy „Petrobaltic” to kluczowy element realizacji kolejnych inwestycji Lotosu związanych z wydobyciem węglowodorów na Bałtyku. Do tej pory „Petrobaltic” była wykorzystywana do wykonywania otworów w poszukiwaniu węglowodorów pod dnem Bałtyku. Teraz jednostka ma być dostosowana do prac wydobywczych poprzez m.in. demontaż urządzeń i instalacji wiertniczych, montaż urządzeń służących do wydobycia ropy i gazu oraz ich separacji, wymianę nóg, a także rozbudowę pontonu i części hotelowej oraz budowę modułów procesowych. Po zakończeniu przebudowy platforma ma być przetransportowana na złoże B8, gdzie przejmie produkcję od platformy "Lotos Petrobaltic".
Złoże B8 położone jest w polskiej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego w odległości ok. 70 km na północ od Jastarni.
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego
Optonaval nawiązuje współpracę z Damen Naval przy budowie niemieckich fregat nowej generacji
Rozpoczyna się budowa trzeciego, atomowego okrętu podwodnego dla Francji
Elektryczne wodoloty ze Sztokholmu wypłyną na wody Abu Zabi
Morskie baterie pod kontrolą. Corvus Energy skontroluje baterie w czasie rejsu