• <
KONGSBERG_2023

Agencja Rozwoju Przemysłu chce przejąć udziały Gdańsk Shipyard Group. Stocznia Gdańsk znów ma kłopoty

pc

11.10.2017 10:37 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Agencja Rozwoju Przemysłu chce przejąć udziały Gdańsk Shipyard Group. Stocznia Gdańsk znów ma kłopoty

Partnerzy portalu

Agencja Rozwoju Przemysłu chce przejąć udziały Gdańsk Shipyard Group. Stocznia Gdańsk znów ma kłopoty - GospodarkaMorska.pl

Agencja Rozwoju Przemysłu chce przejąć udziały Gdańsk Shipyard Group – poinformowała poniedziałkowa „Rzeczpospolita”. Obecnie należą one do ukraińskiego właściciela zakładu Serhija Taruty. Jak dodaje dziennik, sytuacja zakładu się pogarsza.

Rozmowy w sprawie przejęcia akcji GSG mają rozpocząć się wkrótce. Jak powiedział dla „Rzeczpospolitej" Marcin Chludziński, prezes ARP, będą to rozmowy ostatniej szansy. Sytuacja stoczni pogarsza się, a problemy ma także jej siostrzana spółka GSG Towers, produkująca elementy wież wiatrowych. Jak podała „Rzeczpospolita”, wymagalne zobowiązania z tytuł rat kapitałowych i odsetek tej spółki sięgają 11 mln złotych. W czerwcu zagrożone były także wypłaty dla pracowników.

GSG to większościowy udziałowiec, do którego należy 81 % akcji. ARP ma 18,95-procentowy pakiet i jest mniejszościowym udziałowcem. Ostateczną decyzję w sprawie przejęcia akcji podjąć ma ukraiński inwestor Serhiej Taruta. Spotkanie z nim może odbyć się jeszcze w tym miesiącu.

Trudna sytuacja w Stoczni Gdańsk trwa od kilku lat. Chcąc utrzymać bieżącą produkcję stoczniową i ochronić miejsca pracy, Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. w 2009 roku udzieliła Stoczni Gdańsk pomocy publicznej w wysokości 150 mln złotych (103,3 mln zł pożyczki oraz zwiększenie wkładu w kapitale zakładowym spółki do 25 proc. akcji). Działania te były zgodne z decyzją Komisji Europejskiej z 22 lipca 2009 r. w sprawie udzielenia Stoczni Gdańsk pomocy publicznej na realizację zaplanowanej restrukturyzacji.

Mimo przekazania pomocy publicznej, Stocznia Gdańsk wykazywała znaczące straty. Łączna strata netto od 2009 r. przekroczyła w roku 2013 poziom, który zagrażał dalszej działalności spółki. Nie uzyskała ona, zakładanej w planie restrukturyzacji, długoterminowej rentowności oraz trwałej zdolności do konkurowania na rynku, co było głównym celem udzielonej pomocy publicznej.

Szansą na poprawę sytuacji Stoczni Gdańsk mogłoby być m.in. włączenie jej w program „Batory” zakładający budowę promów dla Polskiej Żeglugi Morskiej oraz Polskiej Żeglugi Bałtyckiej – dodaje dziennik.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.