• <
KONGSBERG_2023

Platforma Lotos Petrobaltic gotowa do pracy na złożu B8

21.05.2015 17:45 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Platforma Lotos Petrobaltic gotowa do pracy na złożu B8

Partnerzy portalu

Platforma Lotos Petrobaltic gotowa do pracy na złożu B8 - GospodarkaMorska.pl

W gdyńskiej stoczni Nauta zakończył się remont w zakresie odnowienia klasy platformy wiertniczej LOTOS Petrobaltic. Wszystkie wykonane prace miały na celu zapewnienie jeszcze wyższego poziomu bezpieczeństwa pracy oraz ochrony środowiska. Platforma jest gotowa do uruchomienia wydobycia ze złoża B8. Rozpoczęcie wstępnej produkcji zaplanowano na IV kwartał br.

Po zakończeniu remontu platforma została przeholowana ze stoczni na koncesję Gaz Południe, gdzie rozpoczęto przygotowania do odwiercenia otworu rozpoznawczego B21-3.

- Czas wiercenia tego otworu to 75 dni. Jest to ostatni otwór wiercony na tej strukturze w celu określenia wielkości akumulacji gazowo-kondensatowej – mówi Krzysztof Kielas, dyrektor ds. wierceń w spółce LOTOS Petrobaltic. – Następnie w planie mamy wiercenie otworu B8-Z6. Jest to otwór zawadniający, ostatni z zaplanowanych do wykonania na złożu B8.

Cała operacja holowania platformy trwała ok. 48 godzin, łącznie z pozycjonowaniem i tzw. preloadami, czyli dociążaniem i stabilizacją platformy w miejscu postoju.

- Holowanie odbyło się zgodnie z planem – informuje kpt. Leszek Szymborski, dowódca operacji holowania. – Długość trasy holowania ze stoczni Nauta w Gdyni na koncesję wyniosła ponad 146 km przy średniej prędkość 4,5 węzła.

W suchym doku SD I Stoczni Nauta platforma Lotosu przeszła kompleksowy remont w części podwodnej. Zakres prac obejmował m.in. przegląd kadłuba, naprawy nóg i zbiorników, konserwację poszycia, czyszczenie i malowanie dna oraz rufy, przegląd rurociągów oraz wymianę systemu przesuwu wieży wiertniczej.

- Zakres prac obejmował przede wszystkim remont i wzmocnienie stóp platformy, naprawę, wymianę i malowanie poszycia oraz zbiorników balastowych, a także konserwację, czyszczenie i wymianę systemu przesuwu wieży wiertniczej – wylicza Bartosz Brosowski, dyrektor ds. techniki w spółce LOTOS Petrobaltic.

Po zakończonym remoncie platforma LOTOS Petrobaltic otrzymała świadectwo klasy potwierdzające należyty stan techniczny jednostki. Uzyskanie przez platformę 5-letniego świadectwa klasy nadzorowało amerykańskie towarzystwo klasyfikacyjne ABS (American Bureau of Shipping).

Pierwszą część remontu platformy Stocznia Nauta wykonała na przełomie roku 2014 i 2015. Wtedy zostały przeprowadzone prace w części nawodnej. Remont został podzielony na dwa etapy, ponieważ na początku tego roku platforma została zatrudniona do przeprowadzenia prac interwencyjnych związanych z rekonstrukcją odwiertu na złożu B3-5.

Obecnie Lotos Petrobaltic planuje przebudowę swojej drugiej platformy o nazwie "Petrobaltic", która zostanie przekształcona w centrum eksploatacyjne. Prace remontowe powinny rozpocząć się w ciągu kilkunastu dni.

- Przetarg wygrało konsorcjum Stoczni Remontowej Nauta i Energomontażu-Północ Gdynia, ale póki co nie mamy podpisanej jeszcze umowy na przebudowę platformy "Petrobaltic" - powiedział Mateusz Cabak, z biura prasowego grupy LOTOS S.A. Obie strony są w trakcie rozmów kontraktowych i ustalania warunków końcowych związanych nie tylko z wymogami umowy, ale też z finansowaniem projektu. 

Zakres prac ma objąć wykonanie modułów procesowych i modułu turbogeneratora, prace związane z kadłubem i nogami platformy. Odbędzie się również demontaż instniejących instalacji i urządzeń. 

Po ponownym włączeniu platformy w prace wydobywcze "Petrobaltic" stanie na złożu B8 i zostanie włączona w cykl pełnego zagospodarowania przemysłowego tego pola.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.