• <
KONGSBERG_2023

Dar Młodzieży przejdzie przegląd klasy i remont

jk/pc

15.11.2017 12:03 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Dar Młodzieży przejdzie przegląd klasy i remont

Partnerzy portalu

Dar Młodzieży przejdzie przegląd klasy i remont - GospodarkaMorska.pl

- Statek czeka potężny remont. Pięcioletni przegląd klasy to okazja do wykonania remontu. Dokonane zostanie także doposażenie – mówił na antenie Radia Gdańsk prof. Henryk Śniegocki, prorektor ds. morskich Akademii Morskiej w Gdyni. Później  żaglowiec wypłynie w rejs dookoła świata.

- Zmieniły się przepisy, które zmuszają nas do wymiany zbiorniku na fekalia, zainstalowania urządzenia do oczyszczania wód balastowych. Chcemy także dać większy komfort studentom, zainstalować nowy system satelitarny, który pozwoli na to, że statek będzie miał szybki internet, telewizja satelitarna. Planujemy także odnowić urządzenia nawigacyjne na mostku - tłumaczył profesor w radio.

Podczas wyprawy dokoła świata dar Młodzieży zawita do Panamy, gdzie odbędą się Światowe Dni Młodzieży. Zawinie także do portów w Lizbonie, Dakarze, Kapsztadzie, Osace lub Kobe, Szanghaju i Nowym Jorku.

Dar Młodzieży jest następcą Daru Pomorza – „białej fregaty”, służącej szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej bandery w latach 1930-1982. To pierwszy żaglowiec zbudowany w 1982 r. w polskiej stoczni od podstaw według oryginalnego polskiego projektu jako żaglowa jednostka szkolna. Projektowania Daru Młodzieży podjął się inż. Zygmunt Choreń – młody projektant gdańskiej stoczni, żeglarz. Wspierali go weterani Daru Pomorza: wieloletni komendant Kazimierz Jurkiewicz, ostatni komendant Tadeusz Olechnowicz oraz członkowie załogi „białej fregaty”.

Dar Młodzieży ma 108,815 m długości, 14 m szerokości oraz 6,87 m zanurzenia. Powierzchnia ożaglowania podstawowego to 3 015 m kw. Na pokład jednostka zabiera 130 + 6 praktykantów, a stała załoga to 32 osoby.  

To jeden z najpopularniejszych żaglowców świata. Zapraszany jest na wszystkie zloty i regaty wielkich żaglowców w kraju i zagranicą. Oprócz transkontynentalnych podróży, bałtyckich rejsów z młodzieżą, żeglarzami, dziennikarzami czy po prostu entuzjastami wielkich żagli, odgrywa jeszcze jedną ważną rolę. To statek, który edukuje adeptów morskiej służby. Znakomici oficerowie i kapitanowie światowej floty pierwsze kroki stawiają właśnie na tej fregacie. Jednostka jest stale modernizowana i wyposażana w najnowsze techniki nawigacyjne. A zapis w książeczce żeglarskiej o praktykach odbytych na żaglowcu, to powód do dumy.

W ciągu minionych 35 lat służby pod biało-czerwoną banderą Dar Młodzieży odbył 220 podróży, przepłynął prawie 580 000 mil morskich oraz 750 razy zawijał do portów całego świata. Na jego pokładzie przeszkoliło się łącznie ponad 19 000 uczniów i studentów morskich szkół polskich i zagranicznych.

Dar Młodzieży w liczbach

Właściciel/armator: Akademia Morska w Gdyni
Typ: trzymasztowa fregata
Zbudowany w Stoczni Gdańskiej im. Lenina: symbol stoczniowy B 95/1
Port macierzysty: Gdynia
Wodowanie: 12.11.1981 r.
Podniesienie bandery: 4.07.1982 r.
Znak wywoławczy: SQLZ
Długość całkowita z bukszprytem: 108,815 m
Długość kadłuba: 94,8 m
Długość między pionami: 79,4 m
Szerokość na wręgach: 14,0 m
Zanurzenie maks.: 6,87 m
Powierzchnia ożaglowania podstawowego: 3015 m kw.
Wysokość masztów: fok 49,5m; grot 49,5m; krojc 46,5m
Pojemność brutto: 2255 GT
Pojemność netto: 663 NT
Wyporność: 2946 t
Prędkość pod żaglami: największy dzienny przebieg: 264.7 Mm (śr. prędkość 11.29 w)/maks. prędkość chwilowa: 19.5 w
Silnik główny: Cegielski-Sulzer typ 8 AL 20/24; 2x750 KM (552 kW)
Ster strumieniowy: VB-1100 type, Verhaar Omega BV - 250 kW
Prędkość pod silnikiem: prędk.ekonom.: 9 w; prędk. maks.: 12 w
Załoga stała: 32
Praktykanci: 130+6

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.