PMK
Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) od 2020 roku będzie uznawać statki używające paliw z zawartością siarki powyżej 0,5 proc. za niezdatne do żeglugi.
Edmund Hughes, oficer techniczny w IMO, zapewnia, że od 2020 roku dopuszczalny limit dla siarki w paliwach na statki zostanie obniżony z 3,5 do 0,5 proc.
- Jeden duży statek w czasie dnia emituje więcej tlenków siarki niż wszystki nowe samochody, które przez rok pojawią się na drogach – przekonuje Thomas Koniordos z firmy ekologicznej Yara International – To wystarczając powód do wprowadzenia ograniczeń w tym aspekcie – twierdzi.
IMO ma nadzieję powtórzyć sukces wprowadzonej w Europie dyrektywy siarkowej, która weszła w życie wraz z rozpoczęciem 2015 r. Nowe normy nakazywały, by w wyznaczonych strefach, które funkcjonują m.in. na Morzu Bałtyckim, Morzu Północnym i Kanale La Manche, emisja związków siarki nie przekraczała 0,1 procent – do końca 2014 r. limit ten wynosił 1 procent.
Większość firm działających w branży morskiej (zmiana dotknęła szczególnie armatorów) nie negowała konieczności wprowadzenia zmian, a skarżyła się na sam sposób wdrażania nowych przepisów. Szczególnie na pośpiech, który towarzyszył całemu procesowi, a także na fakt, że przepisy te nie dotykają w równym stopniu wszystkich. To wskazówka dla IMO, by nie popełnić tego samego błędu.
Optymizmu IMO dodaje fakt, że dyrektywa siarkowa okazała się dotąd sukcese. Wdrożenie przepisów, które weszły w życie 1 stycznia 2015 r. już przynosi oczekiwane rezultaty. Pomiary wykazały, iż poziom dwutlenku siarki w powietrzu został zredukowany w tych rejonach o 50-60 procent. Podobny rezultat spodziewany jest też w odniesieniu do całego roku 2015. Teraz przyszedł czas, by do tych standardów przystosowała się światowa żegluga.
Eksperci z PAN: jest bezdyskusyjne, że to człowiek poprzez emisję gazów cieplarnianych spowodował ocieplenie
Rusza akcja zarybiania i sprzątania Odry
Torqeedo chce produkować elementy do statków wykonane w 100% z recyklingu plastikowych odpadków wydobytych z oceanu
Marzec z rekordem temperatury oceanów – ponad 21 st. C
GIOŚ: przeprowadzono badania geofizyczne Morza Bałtyckiego na obszarze ponad 7 tys. km2
W rybach i owocach morza jest więcej PFAS niż by się wydawało