Od ubiegłego roku realizowany jest „III etap budowy terminalu kontenerowego GCT w Porcie Gdynia – budowa infrastruktury i zakup sprzętu”. Projekt ten jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach działania 7.4: Rozwój transportu intermodalnego, priorytet VII: Transport przyjazny środowisku, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007–2013.
28 września 2015 roku do GCT zostały dostarczone dwie nabrzeżowe suwnice kontenerowe typu "super-post-panamax”. Są to obecnie największe tego typu urządzenia przeładunkowe w Polsce o udźwigu 65T oraz wysięgu 61 metrów (22 rzędy kontenerów), mogące obsługiwać oceaniczne kontenerowce o pojemności do 18 000 TEU bez potrzeby obracania statku. Po rozmocowaniu na barko-pontonie suwnice zjechały wprost na nowo oddane do eksploatacji nabrzeże głębokowodne.
W wyniku realizacji projektu, terminal GCT będzie dysponował łącznie 812 m nabrzeża, w tym:
1. nabrzeżem o długości niemal 375 m i głębokości 11 m,
2. nabrzeżem głębokowodnym o długości 437 m ( w tym 192 m nabrzeża publicznego ZMPG) i głębokości 13,5 m ( z możliwością pogłębienia do 15,5 ) co umożliwi obsługę statków o pojemności do 8 000 TEU.
Po poszerzeniu przez ZMPG obrotnicy wewnątrz portu, GCT będzie w stanie obsługiwać przy Nabrzeżu Bułgarskim statki kontenerowe o pojemności do 14 000 TEU.
Łączna wartość obecnie realizowanej przez GCT inwestycji wyniesie ponad 200 mln zł. Kwota pozyskanej dotacji z funduszy UE wyniesie niemal 60,8 mln zł. Projekt realizowany przez Gdynia Container Terminal w ramach działania 7.4 obejmuje:
a) w zakresie działań budowlanych: rozbudowę Nabrzeża Bułgarskiego wraz z przygotowaniem podtorza pod suwnice nabrzeżowe oraz rozbudowę placów składowych i manewrowych wraz z istniejącą na nich infrastrukturą, w tym rozbudowę terminalu kolejowego.
b) w zakresie zakupu sprzętu niezbędnego do manipulacji kontenerów: zakup 2 suwnic nabrzeżowych typu „super-post-panamax”, 5 elektrycznych suwnic placowych eRTG, reachstackera, 7 ciągników terminalowych oraz 7 naczep kontenerowych.
Zakończenie III etapu budowy terminalu kontenerowego zwiększy zdolność przeładunkową GCT do ponad 630 tys. TEU rocznie. Docelowo planujemy zwiększanie zdolności przeładunkowej GCT do ponad 1 mln TEU rocznie.
GCT posiada własną bocznicę kolejową, której obecna długość wynosi 475 m (pojemność 24 wagonów czteroosiowych). Po zakończeniu inwestycji długość bocznicy kolejowej obsługującej GCT wynosić będzie 1535 m. W wyniku rozbudowy terminalu kolejowego na GCT możliwe będzie przyjęcie 2 pociągów.
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali