• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Zourite ze stoczni Crist w akcji (wideo)

pc

27.01.2017 12:25 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Zourite ze stoczni Crist w akcji (wideo) - GospodarkaMorska.pl

Jest olbrzymia jak 4 pełnowymiarowe korty tenisowe, do jej produkcji zużyto 6 800 t prefabrykowanej stali, a cały ten proces zajął prawie 400 dni. To specjalistyczna jednostka ze stoczni Crist, która z sukcesami pracuje obecnie w Afryce Południowej. Nagranie pokazuje, jak poradziła sobie w minionym roku.

Zourite, z francuskiego „ośmiornica”, ro barka samopodnośna NB105, zbudowana „pod klucz” na zlecenie Bouygues Travaux Publics S.A. Jest ona wykorzystywana do budowy największego i najdroższego francuskiego wiaduktu morskiego. Będzie miał 5,4 km, z czego aż 48 z 50 podpór ma znajdować się w morzu. Zourite działa wokół wyspy La Réunion, zamorskiego departamentu Francji, położonej na Oceanie Indyjskim i charakteryzującej się ulegającą erozji linią brzegową.

– Wokół wyspy położonej 700 km na wschód od Madagaskaru przebiega autostrada łącząca kluczowe punkty infrastrukturalne. Jeden z jego fragmentów często niszczony jest przez spadające ze zbocza kamienie i skały. Zapadła decyzja, aby ten odcinek został wzniesiony nad wodą.  Zbudowana przez nas jednostka NB105 będzie realizować kluczową część inwestycji, czyli posadowienie elementów autostrady na dnie morza – mówi Krzysztof Kulczycki, współwłaściciel Crist.

Wiadukt zostanie umieszczony na wysokości blisko 30 m p.p.m. Projekt Viaduc du Littoral (Przybrzeżny Wiadukt) nie byłby możliwy, gdyby nie niestandardowa specyfikacja jednostki NB105. Została ona wyposażona m.in. w dwie suwnice bramowe – każda z nich o pojemności 2 400 t i rozpiętości 30 m. Jest to aktualnie największy dźwig zainstalowany na statku na morzu. Budowa drogi będzie możliwa także dzięki ośmiu nogom typu jack-up – za ich pomocą statek jest w stanie unieść się 14 m ponad poziom wody. NB105 ma możliwość załadunku, transportu i instalacji fundamentów do budowy drogi.

Pierwszy rozkrój blach nastąpił 2 lutego 2015r., a już 23 marca 2016 r. statek przekazano armatorowi. To kolejny zakończony sukcesem niestandardowy projekt realizowany przez stocznię Crist.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.