• <
bulk_cargo_port_szczecin

Zobacz, jak innowacyjny dok ze stoczni CRIST rozbudowuje Księstwo Monako (wideo)

pc

13.06.2018 17:21 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Zobacz, jak innowacyjny dok ze stoczni CRIST rozbudowuje Księstwo Monako (wideo)

Partnerzy portalu

Zobacz, jak innowacyjny dok ze stoczni CRIST rozbudowuje Księstwo Monako (wideo) - GospodarkaMorska.pl

Marco Polo w akcji. Innowacyjny dok od kilku miesięcy pracuje u wybrzeży Marsylii. Jednostka ze stoczni CRIST w Gdyni przeznaczona jest do budowy nowoczesnego osiedla, które zwiększy powierzchnię Księstwa Monako o 6 ha. Odbiorca doku, francuski armator Bouygues Travaux Publics, pokazał, jak przebiegają prace.

Budowa innowacyjnego doku trwała w Gdyni prawie rok. Marco Polo ma 56,4 m długości, 49,3 m szerokości i 25,5 m wysokości do górnego pokładu, a jego masa netto to ponad 3 000 t. Dok wyposażony jest w dwa agregaty CATERPILLAR C32 Acert. Każdy z nich ma 12-cylindrowy silnik w systemie V 874 kW, przy 1 500 obr./min  i pojemności 32 l. Urządzenia te są odpowiedzialne za zasilanie doku.

Wyposażona we własny napęd konstrukcja może się przemieszczać, tak by każdy element został zamocowany pod wodą z największą precyzją.

Innowacyjny system balastowy i pomiarowy zapewnia m.in. ciągłe wypoziomowanie jednostki, bezpieczeństwo w trakcie wykonywanych prac oraz ochronę przed wiatrem, falami i prądami morskimi. Dodatkowo na jednostce zainstalowane zostały maszty do podawania betonu oraz dźwigi.

Marco Polo zakotwiczony jest w Marsylii, skąd gotowe kesony o masie nawet 12 000 t trafiają do Monako. Zwiększona linia brzegowa Księstwa będzie przeznaczona na nowoczesne osiedle, specjalnie zaprojektowane tereny zielone, parking oraz budynki użyteczności publicznej.

Przedstawiciele stoczni CRIST umowę na udział w międzynarodowym projekcie „Extension en mer de Monaco” podpisali 2 września 2016 roku, stępka pod budowę doku natomiast położona została dwa miesiące później. Certyfikat jej położenia podpisali przedstawiciele firm DNV-GL, Bouygues Travaux Publics oraz CRIST S.A.

W zaledwie 9 tygodni do CRIST oraz Biura Projektowego STOGDA przekazano do produkcji 1 376 ton materiału. Prace budowlane odbywały się równolegle z wyposażaniem jednostki. Do stoczni CRIST należało opracowanie projektu jednostki, jej budowa oraz sprawdzenie działania.

CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W trakcie dwudziestoośmioletniej działalności osiągnęła pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół budowy specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.