• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Znamy datę otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą

13.08.2015 14:01 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Znamy datę otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą - GospodarkaMorska.pl

Tunel pod Martwą Wisłą ma być otwarty po 1 kwietnia 2016 roku – zapowiedział na dzisiejszym (13.08) spotkaniu z dziennikarzami Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. To spore przesunięcie terminu biorąc pod uwagę, że w czerwcu przesunięto termin otwarcia obiektu na październik tego roku.

Sam wykonawca przewidywał jednak zakończenie budowy na początek 2016 roku i miał rację. Wszystko przez nieoczekiwane komplikacje przy budowie. Gdyby projekt realizowany był zgodnie z planem,  z nowej trasy moglibyśmy korzystać już od października 2014 roku.

Podczas spotkania można było także zaobserwować postęp robót. W północnej rurze tunelu trwają teraz prace przy budowie ściany odbojowej, która ma zabezpieczyć tunel przed przykładowo uderzeniami samochodów. W tym samym czasie trwa też montaż sieci energetycznych.

Gotowe za to są wszystkie przejście między nitkami tunelu. - Ta część inwestycji była dla nas największym wyzwaniem. Najpierw musieliśmy nawiercić specjalne otwory a w nich umieścić specjalne, długie lance, przez które płynął roztwór solanki o temperaturze poniżej -20 st. C – tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek z Gdańskich Inwestycji Komunalnych, wykonawcy tuneli.

Proces ten miał trwać 4 tygodnie, jednak już przy pierwszym z otworów wydłużył się do trzech miesięcy. Ekipa miała problemy z różnymi warunkami gruntowymi – trzeba było m.in. usuwać skały z gruntu. I przy tym uważać, żeby nie doszło do obsunięcia ziemi, co byłoby katastrofalne w skutkach.

- Jest to bardzo żmudna praca, w której nie mogliśmy się choć raz pomylić. Znajdujemy się pod wodą i nie możemy dopuścić do żadnego gwałtownego ruchu. Dlatego też trwało to tak długo. Najważniejsze jest dla nas bezpieczeństwo – przekonuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Najwięcej pracy wymaga obecnie południowa rura tunelu. Trwa tam właśnie montaż płyty jezdnej, ale miasto zapewnia, że prace w niej potrwają szybciej niż w rurze północnej.

To pierwsza tego typu inwestycja w Polsce. Tunele zostały wydrążone przy pomocy największej w Polsce maszyny TBM "Damroka". W efekcie powstał nowy, ponad dwukilometrowy odcinek Trasy Słowackiego łączący rozdzielone do tej pory tereny po obu stronach rzeki. Koszt wybudowania IV zadania Trasy Słowackiego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą to 885 mln zł. Długość tunelu wynosi 1378 m.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.