Most w Podjuchach już po remoncie. W czasie dwumiesięcznej modernizacji usprawniono między innymi system sterowania przęsłem, a także zabezpieczono most przed korozją.
Dzięki otwarciu mostu na rzece Regalicy w Szczecinie pociągi skrócą podróż aż o 20 minut. To jedyny w Europie kolejowy mostu zwodzony.
- Jest jeszcze siedem takich obiektów w Stanach Zjednoczonych. Ważna historyczna dla Polski sprawa, zabytek techniki, którą warto pokazać - powiedział Zbigniew Wolny z PKP PLK.
Całość zadania obejmowała wyremontowanie przęsła zwodzonego, mechanizmu jego obsługi oraz systemu sterowania podnoszeniem. Ponadto wyremontowany został rezerwowy system zasilania, który podniósł niezawodność funkcjonowania przęsła. Przeprawa będzie czynna nie tylko w wyznaczonych godzinach, jak dotychczas, lecz przez całą dobę.
Most składa się z pięciu przęseł. Jedno z nich jest przęsłem zwodzonym (podnoszonym). Całkowita długość mostu to 261,80 m. Przęsło zwodzone ma długość 17,35 m, szerokość 5 m i waży 163 tony. Jest podnoszone lub opuszczane w czasie od 2 do 4 minut. W ciągu doby przęsło zwodzone jest podnoszone i opuszczane średnio 10 – 16 razy dla przepuszczania jednostek żeglugi śródlądowej. Koszt inwestycji zrealizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to 4 mln złotych.
Kolejowy most zwodzony nad Regalicą (Odrą Wschodnią) jest jedynym czynnym obecnie obiektem tego typu w Polsce i jedynym z napędem mechanicznym w Europie. Został zbudowany wraz z linią kolejową nr 273 Wrocław - Szczecin w 1877 r. Piąte przęsło było wówczas obrotowe, podczas modernizacji w latach 1933-1935 zostało ono zastąpione przęsłem zwodzonym z przeciwwagą. Most nie posiada własnej nazwy. Czasami jest potocznie nazywany Mostem Wrocławskim (od linii kolejowej na której został wzniesiony). Znajduje się na trasie ze stacji Szczecin Port Centralny przed wjazdem na Szczecin Podjuchy.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody