Kamila Grzenkowska/www.gdansk.pl
Inwentaryzacja nieruchomości i wszystkiego, co żyje w pobliżu przyszłego mostu jest już zakończona. Gotowe są też wszelkie niezbędne badania, w tym badania dna i czystości Martwej Wisły – okoliczni mieszkańcy prawdopodobnie zauważyli w ostatnich tygodniach często pojawiających się tu nurków, wchodzących bądź wynurzających się z rzeki. W ciągu najbliższych dwóch, trzech tygodni powinny rozpocząć się pierwsze prace ziemne, związane z umacnianiem brzegów Wisły.
To jedna z tych wymarzonych i bardzo oczekiwanych inwestycji w Gdańsku – budowa zwodzonego mostu na Wyspę Sobieszewską, który połączy ją ze stałym lądem i godnie zastąpi wysłużony most pontonowy. Wśród prac przygotowawczych, które mogą zaobserwować „wyspiarze”, warto odnotować też dobiegającą końca rozbiórkę drewnianej szopy. W jej miejscu powstanie sterownia nowego mostu.
Symboliczną łopatę pod budowę mostu wbito w połowie września br. Od tamtego czasu wykonawca inwestycji, konsorcjum firm Metrostav i Vistal, przygotowywało się do projektu głównie pod kątem formalnym. Natomiast robotnicy powinni pojawić się tu jeszcze w grudniu – zaczną od umacniania nabrzeży ściankami szczelnymi.
Budowa nowego gdańskiego mostu będzie trwała cały 2017 rok. Obiekt powinien być gotowy w pierwszym kwartale 2018 r. Kosztować będzie 57 mln złotych.
Co powstanie w ramach inwestycji?
1. Most zwodzony o łącznej rozpiętości przęseł zwodzonych 59,50 m o parametrach:
Długość obiektu – 173 m
Długość obiektu ze skrzydłami – 181,50 m
Rozpiętości teoretyczne przęseł dojazdowych – 2 x 25 m + 2 x 25 m
Rozpiętość teoretyczna przęseł zwodzonych – 59,5m
Szerokość ustroju niosącego – 14,92 m w tym: szerokość jezdni 7 m, szerokość jednostronnego ciągu pieszego 2,0 m, szerokość ścieżki rowerowej – 2,4 m
Klasa obciążeń – A wg PN-85/S-10030
Kąt ukosu z rzeką Martwa Wisła – 93 stopnie
Światło poziome przęsła żeglownego z uwzględnieniem prowadnic – 50 m
Światło pionowe przęseł żeglownych bez otwierania – 4 m ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 m ponad poziom wody średniej
Czas otwierania obu przęseł – 120 sekund
2. Odcinek drogi o długości około 900 m – droga klasy G
3. Budynek obsługi mostu
4. Przebudowane zostanie istniejące skrzyżowanie ulic Nadwiślańskiej-Turystycznej i DW 501, skrzyżowanie ulic Sobieszewskiej-Łąkowej-Piaskowej oraz odcinki ulic dojazdowych w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania DW 501 i prawidłowej obsługi przyległych terenów
5. Ciągi piesze i rowerowe
6. Urządzenia organizacji ruchu
7. Przystanki komunikacji zbiorowej i miejsca postojowe
8. System odprowadzania wód deszczowych wraz z budową elementów kanalizacji deszczowej
9. Nowe oświetlenie
10. Przebudowane zostanie istniejące uzbrojenie kolidujące z projektowanym zakresem przedsięwzięcia
11. Umocnienia brzegów Martwej Wisły
12. Gospodarka zielenią (wycinki i nasadzenia)
W ramach prac rozbiórkowych zaplanowano likwidację istniejącej przeprawy pontonowej i promowej, obiektów budowlanych kolidujących z inwestycją, a także odcinków istniejącej jezdni.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?