pc/ZMPSiŚ
Wysokie wzrosty przeładunków w marcu odnotowały porty w Szczecinie i Świnoujściu. Łączne obroty portowe w tym okresie wyniosły 2 402 tys. ton i były wyższe o 15,7 % w stosunku do analogicznego miesiąca roku poprzedniego.
Na taki wynik wpływ miał m.in. znaczący wzrost przeładunków ropy i jej przetworów (o 210,9 %), wynikający nie tylko z dostaw LNG z Kataru, ale również z cyklicznych dostaw oleju napędowego do Holandii i Szwecji oraz z importu tego surowca z portów rosyjskich.
Drobnica, która dominuje w strukturze przeładunków portów, wykazuje stałą tendencję wzrostową, głównie dzięki aktywności Terminala Promowego w Świnoujściu, gdzie odnotowano 12,2 % wzrost wyników działalności. Łączne obroty drobnicą wyniosły w marcu 1 152,7 tys. ton.
Znaczący (31,1 %) wzrost przeładunków odnotowano w grupie ruda. Wzrost przeładunku tych towarów to efekt obsłużenia sześciu większych statków z tym minerałem pochodzących z Brazylii, Liberii, RPA i Norwegii.
Nie najgorsze wyniki osiągnięto w trudnym ostatnio obszarze obrotów w grupie towarowej węgiel. Jednostkowym dostawom koksu do Indii i importowi węgla z USA towarzyszyło ożywienie ruchu barkowego z węglem do Niemiec, co przełożyło się na obroty na poziomie 204,8 tys. ton.
Przeładunki zboża spadły o 6,6 % ale odnotowano zwiększoną aktywność w eksporcie, głównie pszenicy, do krajów afrykańskich. Po wielu latach braku aktywności, przywrócono eksport tego towaru na Kubę. Stosunkowo mniej przeładowano śruty sojowej. Łączne obroty w grupie zboża wyniosły w marcu 172,9 tys. ton.
W grupie inne masowe zauważalny był wzrost przeładunków nawozów rolniczych. Łączne obroty wszystkich towarów w tej grupie wyniosły 276 tys. ton i były niższe o 12,7 % w stosunku do marca 2016 r.
Ogółem po pierwszym kwartale 2017 r. łączne przeładunki są wyższe o 9 % w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego i wynoszą 6 411,7 tys. ton. Na tak dobry wynik wpływ miał głównie wzrost przeładunków drobnicy (głównie promowej), ropy i gazu LNG oraz zbóż.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego